اعلان

سيد على ينتقد سمية الخشاب: ممثلة عادية ومش عاملة تاريخ

سمية الخشاب
سمية الخشاب

علق الإعلامي سيد على على حالة الجدل التي أثيرت مؤخرا، بعد تكريم مؤسسة تسمى منظم الأمم المتحدة للفنون، عددا من الشخصيات، ومنهم الفنانة سمية الخشاب، والدكتور حسام موافي.

وقال سيد علي في برنامجه 'حضرة المواطن'، المذاع عبر قناة 'الحدث اليوم': 'كنا أثرنا في البرنامج مسألة المنظمة اللي أدت للست سمية الخشاب درجة الدكتوراه، وكرمت الدكتور حسام موافي، وقلنا ربما يوحي أسمها بأنها منظمة تابعة للأمم المتحدة لأنها اسمها منظمة الأمم المتحدة للفنون وبالتالي ربما تدخل على بعض الناس'.

وتابع:'مع كل تقديري لسمية الخشاب بس ممثلة عادية يعني، مش عاملة تاريخ في السينما المصرية، ممثلة كويسة، مقدرش أقول فاتن حمامة او نجلاء فتحي، ما علينا الست هانم تأخد درجة الدكتوراه ويتعمل دعاية بقى لسمية الخشاب، وصديقي اللي بحبه حسام موافي اتكرم وطلع قال أنا والله العظيم معرف المسألة دي وسمية الخشاب قالت نفس الكلام'.

واضاف سيد علي:'المفترض رئيس المنظمة كان هيبقى معانا على التليفون وتواصل معانا، وكتب أكتر من مرة أن الناس بتكذب وهيرفع عليهم قضايا، وكل يوم بيبقى معانا وساعة الجد يقفل تليفونه، ما علينا كان مفترض حق رد'.

وأكمل:'رئيس المنظمة مطلع بيان بيقول فيه:'هدد نبيل رزق مؤسس ما يعرف بمنظمة الأمم المتحدة للفنون التي كرمت الدكتور حسام موافي ومنحت الدكتوراه الفخرية لسمية الخشاب، وقال أنه سيقاضي من يتحدث عن منظمته'، وتابع سيد علي:'ليه أن شاء الله يعني؟، أنا اديني أمارة يعني، أنت بتمارس نوع من أنواع الارهاب، أنت طالما عملت منظمة وبتقول أنها متأسسة في الولايات المتحدة الأمريكية، وتدعو للحب والسلام والوئام معرض أن أنت يتم انتقادك، وكل اللي ينتقدك تهدده بالمحاكمة؟'.

وكان الدكتور حسام موافي أستاذ طب الحالات الحرجة بقصر العيني ، علق على تكريمه من منظمة تدعي أنها تابعة للأمم المتحدة.

وأوضح حسام موافي خلال مداخلة هاتفية مع الإعلامي شريف عامر في برنامج ' يحدث في مصر ' المذاع على قناة ' إم بي سي مصر '، :' أنا مش بحب أشتم حد لأني متربيتش على كده.. أنا جالي جواب مكتوب فيه أنه سيتم تكريمي من منظمة تابعة للأمم المتحدة ووبالفعل لبيت الدعوة وذهبت هناك '.

وأضاف حسام موافي:' لما روحت الاحتفالية مكنتش اعرف من سيتم تكريمه، والفنانة سمية اخشاب كانت متواجدة في الفعالية وسلمت عليها '.

وواصل حسام موافي حديثه:' والله العظيم أنا معرفش سمية الخشاب ومعرفش شكلها ، وكانت داخلة تسلم عليا وسلمت عليها..فوجئت بحديث البعض على قيامي بتكريم سمية الخشاب لكني كنت من ضمن المكرمين وليس من قام بتكريم سمية الخشاب مطلقا'.

WhatsApp
Telegram