اعلان

إبراهيم عبد القادر: سعد الصغير كان طبال في فرقتي وبقى نجم.. ورفضت الغناء في حفلات خاصة لأمراء

إبراهيم عبد القادر
إبراهيم عبد القادر
كتب : منة حسين

كشف الفنان إبراهيم عبد القادر، عن سبب غيابه عن الساحة الفنية خلال الفترة الماضية، بجانب الحديث عن رفضه العمل في الملاهي الليلية.

وقال إبراهيم عبد القادر، في لقائه مع الإعلامية إنجي هشام، في برنامج المنسي، المذاع عبر شاشة قناة هي: 'أهم ما يحتاجه الفنان أو المطرب هو الإعلام والإنتاج والتسويق، وجينا في فترة سنة 2000، شركات خارجية هيمنت على السوق المصري وخاصة الإنتاج، وحولت 176 شركة مصرية بقت موزعه مبتحتجش، وإحنا بقينا نتنج ونسوق لنفسنا، والمنافسة بقت قوية جدًا فالموضوع بقى صعب'.

وتابع: 'أنا كان عندي طبالين في فرقتي بقوا نجوم دلوقتي، وأرقاهم سعد الصغير هو مجتهد، كان عازف إيقاع شرقي في فرقتي 6 سنين، واجتهد على نفسه ورجعت من السفر لقيت أغنية العنب وسعد بقى بيغني، وهو صاحبي وحبيبي وهو شاطر وربنا يوفقه'.

أما عن حقيقة تعرضه للضغط الغناء في ملاهي ليلية، فعلق إبراهيم عبد القادر: الحمد لله كل الأغاني اللي عملتها لاقت نجاح كبير، وكان بيجيلي تليفونات أن أميرة موجودة في ملهى ليلي وطلباني وأنا كنت برفض، والأمير تركي الله يرحمه طلب مني تغيير كلمات أغنية أحلو أحلو، علشان أميرة في عيد ميلادها مقابل عربية هامر وأنا رفضت، مبحبش حد يكسر عيني، وغيري راحوا وخدوا العربيات.

WhatsApp
Telegram