اعلان
اعلان

للبنات فقط.. 8 تصرفات يكرهها "المز"

أوصات كثيرة البنت دائمًا تتحدث بعفوية شديدة مع الحبيب "المز"، تظهر من خلالها طباعها وتتصرف بعشوائية كأنها أمام صديقاتها البنات، مما يجعلها أنها تتخيل أنها تلقائية وهذا ما يحبه الرجل، وهنا لا نتحدث عن البنات التي تتعمد فعل هذا أمام "المز"، لتنال الإعجاب والاهتمام بأى طريقة من الشباب، "طبعًا اللي هي معجبة بيه بس"، هو ما جعل "أهل مصر"، تحذر كل الفتيات من تكرار 8 تصرفات يكرها الرجل فى المرأة بشكل عام، وهي كالتالي:

1-نقص المعرفة:

أوقات البنات مش متابعة اللي بيحصل في الحياة حواها أو تتجنب قراءة الكتب كثيرًا، بينما بنات آخري تتعمد إنها تبين نفسها مش عارفة معلومة معينة، عشان تنال اهتمامه وإحترام اشلاب، ليقدم هو على شرح المعلومة بطريقة آخري.. نصيحة: "يابنات معظم الشباب بيفضلوا البنت الذكية الواعية.. خلي بالك

من هذا الاختبار".

2-البرفان بزيادة:

البرفان اللي ريحته فعلًا بتعمي من شدته.. بيبقي حاجة منفرة جدًا لـ"المز"، ومش جذابة بالمرة كما تعتقدي عزيزتي المرأة، نصيحة: لو إنتي من البنات اللي بتحب "ترش" برفان" كثير يبقى بعقل وشكل متقبل مش over.

3-كلامك الكثير عن أصدقائك أمامه:

البنت بتعشق تحكي قدام حببها عن ولاد كتير وتمدح فيهم كتير قدامه، عشان توصله أنه لازم يعمل زيهم، مش فهمه أن هذا الكلام سيغضبه ويفكر فيكي بشكل خاطيء مما يجعله يبحث عن غيرك فى أقرب فرصة، نصيحة أختي العزيزة: الشاب عارف نفسه كويس وعارف اللى قدامه بيعمل ايه ولو بيحبك هيعمل عشانك من غير شرحك.

4-النميمة:

كلامك الكتير عن ديه وده وكل اللي حوليكي، بيهرك عزيزتي إنك "رغاية"، لأنه يجعله يشعر أنك ستقومي بفعل هذا معه لو قرر أن يحكي لكي أى شيئًا عن حياته الخاصة، وخيخاف أن تحكي أسراره لناس تانية أو أصدقائك، زي ما بتعملي بالظبط معاهم، نصحية: من الآخر كدة بيقلل منك ومن ثقته فيكي كزوجة تحفظ أسرار بيته.

5-الغيرة:

. ذي ما أنتي بتحبي أن الشخص اللي يحبك يحبك زي ما أنتي بكل عيوبك ومميزاتك، زي ما هو بالظبط بيحس إنك بتحبيه أو معجبه بيه زي ماهو بدون ما تغيري فيه شيء لا يردي تغيره من نفسه، نصيحة: ياريت بلاش تضغطي في إنك تغيري منه،سواء من ملابسه أو تصرفاته أو طريقة أكله أو كلامه.. لو هو عجبك يبقي اعتبريه Package كاملة علي بعض مش أجزاء.. تأكدي عزيزتي: "شعور الرجل أن حبيبته تريد تغييره أمر سلبي ويتسبب فى جرح مشاعره وكرامته وكبريائه".

6- ظوافر طويلة:

الضوافر الطويلة لبعض القتيات، ممكن تفتكر إنها هتكون مصدر لفت انتباه أو إعجاب من "الموز"، لكن فىا لحقيقة أغلب الأوقات "الرجل" لا يفضل الضوافر الطويلة، كلن يحبها أن تكون طبيعية وجميلة ومش تبان إنها مخالب "أنثي شريرة".

7-المكياج الكتير:

النقطة الأخطر، المكياج الأوفر، بنات كتير بتفكر أن كل لما تكتر مكياج بيبقي شكلها أجمل أمام الحبيب، تلك الفكرة عكس نظره الشباب تمامًا، لأنه بيحب يشوف البنت على طبيعتها، نصيحة: بلاش "أفورة" فى المكياج خليكي على طبيعتك عشان ميتصدمش بعد الزواج أو أى يوم ويخونك.

8-البنت اللى عاملة نفسها "ولد":

أنوعية من البنات، انتشرت مؤخرًا، تتحدث على طريقة الولد، بتقلد كل طرق الشباب عشان ترضيه وتحسسه أنها زي أصدقائه، فى اعتقاد منها أنه سيحبها أكثر من الأول لتفكيره بطريقه أصدقائه، لكن الحقيقة المره عزيزيتي: "ن البنت كائن رقيق الرجل يحبها عشان ربنا خلها كده، نصيحة: بلاش تفتي وتغيري حاجة خلها ربنا فيكي.. بلاش القاعدة الشاذة.

إقرأ أيضاً
WhatsApp
Telegram
إقرأ أيضاً
عاجل
عاجل
لأول مرة.. أهالي الجنود الإسرائيليين الأسرى يجتمعون اليوم مع نتنياهو