اعلان

سامح شكري: المجتمع الدولي فقد الثقة في مصر بعد 2011.. وعملنا على استعادتها

وزير الخارجية سامح شكري
وزير الخارجية سامح شكري

قال سامح شكري، وزير الخارجية إنه كان ضروري نستعيد ثقة شركاءنا الدوليين التي اهتزت في أعقاب في 2011 وما تلاها، وأشعرتهم أن مصر فقدت قدراتها، ولن تكون شريك يعتمد عليه، أو يلعب دور مؤثر في المنظومة الدولية.

وخلال كلمته في فعاليات اليوم الثالث من مؤتمر حكاية وطن بين الرؤية والإنجاز، بحضور الرئيس السيسي جلسة الدفاع والأمن القومي أكد أنه تم تكثيف التواصل على الدوائر الثنائية الدول العربية الشقيقة، الدول الإفريقية الشقيقة، ودول العالم الإسلامي، ودائرة العالم النامي، والذي كانت مصر في ريادة المدافعين عن مصالحه.

مؤتمر حكاية وطن

وفي وقت سابق قال الرئيس عبد الفتاح السيسي، إن 'أنا شايف إن إننا محتاجين نتكلم أكتر والإعلام يغطي أكتر ويبقا لينا مساحة أكبر كتير كتير محتاجة جهد إعلامي'.

وخلال مؤتمر حكاية وطن، تابع السيسي: 'عمرنا ما عملنا جوائز ذات معني محترم لكتير من الأنشطة اللى بيقوم بيها متطوعين أو جمعيات أهلية معملناش ده طيب ما نعمل ده ونيجي في يوم زى اللى إحنا شغالين فيه ده ونجيب النموذج ونتكلم فيه'.

وواصل السيسي: 'لو فيه دار أيتام نعمل مسابقة بينهم وأفضل مستشفى عملت كذا .. خلوا الناس اللى بتشتغل من غير مقابل نقولهم على الأقل متشكرين'.

WhatsApp
Telegram
إقرأ أيضاً