اعلان

الخلع×أسبوع.. ياسمين: "اتجوز عرفي في شقتي".. ولمياء: "ضبطته عريان قدام الكامير بيمارس الجنس على النت"

أبرز قضايا محاكم الأسرة ×أسبوع  ياسمين تصرخ داخل جدران محكمة الأسرة: اتجوز عرفي في شقتي..وصفاء في دعوى خلع: "لما اضحك بيقولي دمك تقيل"
أبرز قضايا محاكم الأسرة ×أسبوع ياسمين تصرخ داخل جدران محكمة الأسرة: اتجوز عرفي في شقتي..وصفاء في دعوى خلع: "لما اضحك بيقولي دمك تقيل"

شهدت محاكم الأسرة، العديد من قضايا الخلع والطلاق خلال الأسبوع الماضي، باختلاف الأسباب والدوافع منها الفكاهى ومنها الجاد، أبطال هذه القصص أشخاصون عاديون مثلنا ولكن كتب لهم القدر أن تسجل اسماءهم فى سجلات القضاء.

وترصد "أهل مصر"، أغرب القضايا التى طرأت على محكمة هذا الأسبوع.

سارة: "بيضربني بالبوكس في وشى قدام الجيران"

"طول الوقت بيشتمنى قدام الجيران وأهله، عمره ما راعى مشاعرى قدامهم، وكنت بسكت عشان إنسانة ضعيفة خايفة من الطلاق وكلام الناس لحد ما اتجرأ عليا وبقي بيضربنى وديما بالبوكس فى وشى قدام الجيران وفى الشارع، وبعدها يكلمني كأن شيء عادى لحد ما زهقت من العيشة معاه".. نطقت بهذه الكلمات سارة فى شكواها لقاضى الأسرة من زوجها أثناء نظر دعوى الخلع التى أقامتها بعد ٣ سنوات من الزواج مبررة ذلك باستحالة العشرة معه بعد أن أصبح يتعدى عليها بالضرب بصفة دائمة أمام أى شخص حتى وصل الأمر إلى أن يتعدى عليها فى الشارع أمام المارة.

ياسمين بمحكمة الأسرة: اتجوز عرفي في شقتي

"غدر بيا وضحك عليا عمل خناقة معايا وغضبني عند بيت أهلي، وللأسف أهلي رجعوني لشقتي عشان يصلحونا، وللأسف اكتشفت أنه اتجوز عرفي في شقتي مع عشيقته المطلقة منه لله دمر حياتي وخليني أشك في صوابع إيديا"بهذه الكلمات شكت ياسمين زوجها أمام محكمة الأسرة أثناء نظر دعوى الخلع التي أقامتها ضد زوجها، مبررة استحالة العشرة معه بعد ٤ أعوام فقط من الزواج بعد أن اكتشفت خيانته لها مع امرأة أخرى.

أحمد في دعوى إسقاط حضانة: "بتسيب بنتها مع الدادة ومنعتني أشوفها"

تقدم أحمد إلى محكمة الأسرة بدعوى إسقاط حضانة ابنته من طليقته بعد أن قام بالانفصال عنها منذ ١٠ أشهر مبررا ذلك بقوله " سبب انفصالنا كان بسبب إهمالها فى بيتها وبنتها، مافيش حاجة فى دماغها غير الشغل والخروج مع صحباتها، عمرها ما اتحملت مسئولية، كنت بقول لما نخلف الحال هيتغير وهتهتم بالبيت والطفل، لكن للأسف حصل العكس، كمان غير خلافاتنا المستمرة، ولما أتطلقنا فؤجت أنها بتسيب البنت مع الدادة معظم اليوم وخاصة ان أهلها عايشين بعيد عنها وهى مستقلة بذاتها، مش بعرف اشوف بنتى، ولا اتعامل معاها".

صفاء في دعوى خلع: "لما اضحك بيقولي دمك تقيل"

رضيت بكل ظروفه الصعبة فى العيشة وقولت هقف جنبه واساعده، وعشت معاه فى شقة إيجار، شوفت انه انسان محترم، لكن للأسف بعد الجواز كان بيعاملني معامله قاسية، بيضربنب ويهينى قدام أهله، كنت بحس اني مش عجباه ولا عاجبه اكلي حتي لما بضحك بيقولي دمك تقيل".. بهذه الكلمات شكت صفاء زوجها أمام محكمة الأسرة بزنانيري بعد 3 سنوات من الزواج أثناء نظر دعوى الخلع التى أقامتها ضده.

لمياء لقاضي الأسرة: "ضبطته عريان قدام الكامير بيعمل علاقة على النت"

"آخر حاجة توقعتها انه يخونى، وبالطريقة المقززة دى، اكتشفت بعد سنتين جواز انه بيعمل علاقات جنسية مع البنات على الفيسبوك، وشوفته بعينه فى نص الليل وهو فاتح الكاميرا وبيمارس العلاقة معها عن طريق النت، كرهته وكرهت حباتى اللى عشتها معاه، وانه أبو بنتى" بهذه الكلمات شكت لمياء زوجها أمام محكمة الأسرة لرفع دعوى خلع من زوجها بعد عامين فقط من الزواج مبررة استحالة العشرة معه بعد أن قام بخيانتها.

WhatsApp
Telegram
إقرأ أيضاً