اعلان

بعد الخسارة.. إسلام الشهابي يتصدر «فيسبوك وتويتر»

إسلام الشهابي

بعد انتهاء مباراة لاعب منتخب مصر، إسلام الشهابي، ولاعب إسرائيل في منافسات الجودو فوق وزن 100 كجم بأوليمبياد ريو، بفوز لاعب إسرائيل المصنف الخامس على العالم في هذا الوزن، واحتل إسلام الشهابي صدارة الوسومات الأكثر استخدامًا على مواقع التواصل الاجتماعي "فيس بوك وتويتر"، فيما جاءت التعليقات بين معارض للعب المباراة من الأساس، ومؤيد للعب، وساخر من عدم مصافحة اللاعب المصري لللاعب الإسرائيلي.

قال أحد النشطاء: "طالما وافقت تلعب معاه يبقى تسلم عليه.. مش عايز تسلم عليه، حقك طبعًا، يبقى ما تلعبش معاه وتعلن إنك مقاطع علشان كذا وكذا.. فيما قال آخر": بتاع الجودو خسر قدام ممثل الكيان الصهيوني متحملهوش أكتر من طاقته عادي دي لعبة مش غزوة بدر فيما قال أحمد ": بصراحة انا كنت شايف إن اسلام الشهابي لازم يسلم عليه عشان شكلها مش حلو لما نخسر ومنسلمش.. عالأقل الإسرائيلى بيحترمه بالحركة دي".

وأضاف "إنو ميسلمش على الواد الإسرائيلي هو كدا بطل قومي يعني، وقال محسن: إسلام لعب مش عاجب. مالعبش كان هيبقى مش عاجب، ماسلمش مش عاجب.. سلم برضه ماكنش هيعجب.. هو كان في وضع سيئ نفسيا وغالبا ماكنش عارف يعمل ايه،وقال آخر اسلام الشهابي خسر بشرف وحاول احسن ما ينسحب ورفض يسلم ع ست من الصهاينة لان ممكن يكون متوضى مش بيسلم ع حريم فخور بيك.

وعلقت صحيفة "الديلي ميل" البريطانية على تصرف اللاعب المصري بعد خسارته ورفضه مصافحة منافسه المنتمي للكيان الصهيوني وقالت الخوف من الخيانة سبب عدم مصافحة الشهابي للاعب الإسرائيلي كما قالت أن إسلام تعرض لضغوطات كبيرة عبر وسائل الإعلام في مصر والتي طالبته بعدم خوض اللقاء أمام منافسه.

إقرأ أيضاً
WhatsApp
Telegram
إقرأ أيضاً