اعلان

9 خطوات للحفاظ علي عمر موتور سيارتك

موتور سيارتك

يقدم " أهل مصر " 9 خطوات، للحفاظ على العمر الإفتراضي لموتور سيارتك أيًا كان نوعها لتجنب الوقوع في أي مشكلة ميكانيكية.

1- تغيير زيت السيارة بإنتظام

في الطبيعي إن السيارة يتم تعير زيت المحرك كل 5.000 كيلو أو10.000 كيلو حسب كفأه الزيت والموصي به من الشركة، وتغير فلتر زيت الموتور كل15.000 أو 10.000 كيلو،ويعتبر من أهم وظاف الفلتر هو منع الشوائب الدخول إلى الموتور.

2- التأكد من كفاءة دورة التبريد:

دورة التبريد واللي بتتكون من الردياتير والثيرموستات ووسائل التبريد وطلمبة المايه، فلابد التتأكد باستمرار إن مستوى سائل التبريد يعمل بكفأة عالية، وعند ملاحظة سخونه السيارة مع عدم انقاص في وسائل التبريد، فالشائع مشكلة في الردياتير " مسدود " وده حيث ارتفاع الحرارة يؤثر علي الموتور ويؤدى إلى حدوث " جوان وش سلندر".

3- فلتر الهوا:

ويعد وظيفة فلتر الهوا منع أى شوائب متواجده في الجو من إنها تدخل للموتور، ويتم تغير الفلتر كل 30.000 كيلو.

4- التسريب:

الكشف علي المحرك والـتأكد بعدم وجود تسريب في الموتور، وكشف التسريب بسهولة بحست الشم إذا كان الترسيب بنزين، ولو تسريب زيت يتم الكشف بسهولة أيضًا لأن خروج الزيت واضح والنظر كل فتره تحت السيارة عند جراجها وملاحظة وجود بقع زيت تحتها.

5- تفويل السيارة بالنزين:

يتم " تفويل " السيارة قبل إضائه نور تفويل التنك، ويأتي هنا دور " فلتر البنزين " الذى يقوم بحماية الموتور من إن الرواسب تدخل إلى الموتور.

6- سير الكاتينة:

وهو مسئول عن تشغيل المروحة، والتكييف، وطرمبة المايه والدينامو ويعتبر عمره لافتراضي 50.000 كيلو ولابد الاهتمام به لأن عند انقاطعة يؤثر على الموتور ويحدث كسور أجزاء بالموتور.

7- اللمبات التحذيرية:

الـ " Check " عند الإنارة في الطابلوه لازم تعرف ليه وتكشف على السيارة، وكمان فيه لمبات تانية ممكن تنور زي لمبة البطارية أو لمبة الفرامل أو لمية حرارة الموتور، لازم نعرف سبب إضاءة أي لمبة من دول أو غيرهم لأن ده معناه وجود خلل في العربية.

8- تغيير فلتر البنزين:

فلتر البنزين يعمل علي حجز الشوائب والرواسب ومنعها من الدخول داخل الموتور، ويختلف من نوع السيارة وكمان حسب جودة البنزين، ولكن أقصى مدة لفلتر البنزين 25.000 كيلو.

9- تغيير البوجيهات:

البوجيهات هي المسئولة عن إصدار الشرارة اللازمة لبدأ عملية الحريق داخل الموتور، كما تؤثر في تحسن من إستهلاك البنزين وتحسن من أداء وسحب السيارة.

إقرأ أيضاً
WhatsApp
Telegram
إقرأ أيضاً