اعلان

8 معلومات عن الطفل فارس الذي التقى كهربا وخصه محمد صلاح بفيديو: خطأ طبي "كارثي" أضاع "حلم حياته"

زار نجم نادي الزمالك المعار لاتحاد جدة السعودي محمود عبد المنعم "كهربا"، منزل الطفل فارس في منطقة الحوامدية بالجيزة، بعدما شاهد مقطع فيديو للطفل، وهو يلعب كرة القدم مع زملائه بقدم واحدة، بعد بتر قدمه اليسرى.

كما وجه النجم محمد صلاح، لاعب ليفربول الإنجليزي، رسالة مصورة، إلى فارس، قال فيها: "فارس إزيك عامل إيه؟ كل سنة وإنت طيب وصحتك بخير.. شفت الفيديو بتاعك إمبارح يا بطل.. إنت لعيب كورة جامد جدا.. إن شاء الله أشوفك في أقرب فرصة.. كل سنة وإنت طيب أشوفك بخير ونتقابل على خير إن شاء الله نبقى نلعب مع بعض كورة كل سنة وإنت طيب".

وترصد "أهل مصر"، في التقرير الآتي، عددا من المعلومات عن الطفل فارس، وهي:

- يبلغ من العمر 14 عاما وهو طالب في الصف الثاني الإعدادي.

- يعشق كرة القدم منذ طفولته، إذ كان يلعبها قبل دخوله المدرسة، وقال والده إنه كان يفسح له المجال لمزيد من اللعب.

- بترت قدمه اليسرى في شهر رمضان عام 2015، بسبب خطأ طبي.

يقول والده: "تعرض فارس لكسر بسيط في قصبة رجله اليسرى، وفي المستشفى بينما كانوا يعدلون الكسر، جرح الجلد، ما دفع الأطباء لإجراء خياطة "4 غرز"، وبعد ذلك قرروا عمل جبس على الرجل بالكامل من المشط وحتى الفخذ، دون عمل تهوية للغرز..

وتابع: "قعد في المستشفى 3 أيام وبعدهم 4 أيام في البيت، وبعدين رجله جابت دم من تحت الجبس.. الجرح عمل غرغرينة وقالوا لازم بتر لأن ممكن تسرح ع الكلى ويموت".

يقول فارس: "لعبت كورة بعد عملية البتر والعكازين كانوا معايا وكنت بمرقص العيال وكانوا بيجروا ورايا عشان ياخدوها وميعرفوش".

كان أحد أحلامه قبل بتر رجله اليسرى، أن يلتقي بالنجوم محمد صلاح ومحمود كهربا ورمضان صبحي.

ويضيف فارس: "كان نفسي أقابل كهربا عشان آخد سيلفي معاه سيلفي وآخد منه تيشيرت المنتخب".

كان أحد أحلامه أن يصبح لاعبا لكرة القدم، فيضيف: "مفيش أمل ليه؟ هطلع إن شاء الله لعيب كورة، هفضل ألعب كورة لحد ما أخش منتخب مصر".

إقرأ أيضاً
WhatsApp
Telegram
إقرأ أيضاً