اعلان

"سينما متكاملة في مصر" حلم شاب إلى الشهرة (فيديو)

يجلس ناظرا إلى قهوته يفكر كيف يمكن أن يصنع مشروع معماري وثقافي يكون له مردود على الدخل القومي ويساهم في تنشيط السياحة الداخلية حتى يطرق سمعه مقولة فنان أمريكي "كل شخص من حقه حلم الشهرة" فيبدأ بالتخطيط لمشروعه من خلالها.. قائلا: "أنا سمعت أندرو هول الفنان العالمي بيقول مرة كل شخص من حقه يعيش حلم الشهرة فقررت أنفذ ده ولو ليوم يوم واحد من خلال مشروعي سينما هوب أو مجمع السينمات العالمي".

محمد أشرف خريج كلية هندسة جامعة حلوان قسم تصميم معماري يبلغ من العمر 22 عام، قرر أن يصنع من المقولة مشروع متكامل يمنح شعور الشهرة لكل من يزوره، موضحا في حديثه لـ"أهل مصر": "عملت حاجة بسيطة جدا في ممر الدخول للسينما شاشات عرض كبيرة على الجانبين تعكس صورتك وأنت معدي بينهم فتديك إحساس إنك شخص مشهور معدي على السجادة الحمرا في عالم السينما وزودت خاصية 3 دي بتنعكس على السما فوق كورنيش النيل عشان لو حابب توصل رسالة لحد بتحبه بره تديني الصورة ادخلها في الجهاز كل ده طبعا، بالإضافة إلى معرض تذكاري فيه أغراض من أفلام وحاجات خاصة بفنانين وتماثيل تذكارية عشان أكون قدمت ليك حاجات مختلفة ". السينما المتكاملة هي من تجذب إليها كل الفئات العمرية من أطفال وشباب وشيوخ لذلك قرر محمد أن يكون مشروعه متكامل.

ويستطرد: "حبيت يكون مشروع متكامل عشان كده السينما عندي متنوعة وفيها أفلام لمختلف الأعمار كمان عملت قسم عشان يقدر يستقبل الزوار كل سنة وأقدر أعمل فيه أكبر وأنجح مهرجان دولي.

وأتمنى أن تنظر إليه وزارة الشباب والرياضة وترعى موهبته وتدعمها خصوصا بعد فتح جزيرة الوراق قريبا للمشاريع الشبابية التي ستفتح طاقة أمل، "أنا لو هنفذ المشروع في جزيرة الوراق هختار موقعي يكون على ناصية الجزيرة من الناحية الشمالية عشان عامل جذب سياحي وكمان في قسم استقبال الزوار والسياح هيكون ملحق بيه متحف من الشمع لأهم الفنانين وسيرتهم الفنية بالأضافة لعرض أعماله وتطورها بعد كده مع تطور السينما فبكده عندي مردود ثقافي وجذب سياحي وأقدر أضيف للدخل القومي".

إقرأ أيضاً
WhatsApp
Telegram
إقرأ أيضاً