اعلان

"البنات عالسوشيال بقت".. يتصدر تويتر.. الولاد ما صدقوا (صور)

أطلق رواد موقع التواصل الاجتماعي "تويتر"، هاشتاج بعنوان "البنات عالسوشيال بقت"، الذي أصبح ضمن قائمة الأكثر تداولًا بعد طرحه بمدة قليلة، وعبر رواد هذا الهاشتاج عن رأيهم في السلوكيات التي انتشرت بين الفتيات في هذه الأيام، واتخذ بعضها طابع الهجوم والسخرية، في حين أخذت بعض الفتيات يدافعن عن أنفسهن وترد على الهجوم الذي قام به الشباب.

اقرأ أيضًا.. "الكعبة" تشهد ظاهرة فلكية نادرة

وانتقد العديد من الشباب والفتيات سلوكيات البنات في هذه الأيام، حيث قال مغرد: "بتلبس ضيق وأنا ركبي تزيق"، وأيضًا "معظمهم مش كويسين، بس بيتظاهروا انهم مش كويسين فا احنا نفكرهم كويسين، لكن هما في الاصل مش كويسين، بيبدأوا على السوشيال بمبدأ وبعد ما بيفهموا السوشيال بيكملوا من غير مبدأ يبقى مش كويسين"، وما ذكره آخر "شخصية وهمية كل واحدة بتطلع الكبت اللي عاشته بطريقة مختلفه عن التانية، اللي بتطلعها بطريقة سلبية فرخصت نفسها وعمالة تأذي فيها وف اللي حواليها، واللي عمالة تكلم نفسها وتستقوى ع نفسها وتظهر أد إيه هي استرونج ومش محتاجة حد وهي ف أمس الحاجة لده وطرق تانية كتير".

وقد أخذ البعض يردون على الهاشتاج بتغريدات ساخرة ومنها "عاملة زي نشوى مصطفى في فيلم احلام الفتي الطائش اي حد يعملها لايك يبقي بيحبها"، وأيضًا "بالنسبه للبنات اللي بتطلع تقول الفاظ وكده وعامله اوبن بوفية ابوس ايديكوا بوظتوا صورتنا اشوفكوا والعين".

وردت بعض الفتيات على هذا الهجوم حيث غردت أحدهن: "مش معنى انها بتتكلم على سوشيال ميديا انها بدور على عريس او انها عايزه تصاحب ربنا يخليكم بطلوا التفكير ال... خلى عقولكم راقيه شويه، ارحمونا"، وأيضًا "البنات البنات الطف الكاىنات سواء عالسوشيال ميديا، أو على الزورعيه يارب اقابل حبيبي، في اي مكان كائنات كيوت ولذيذه".

إقرأ أيضاً
WhatsApp
Telegram
إقرأ أيضاً