اعلان

"#مصر مرتبة أولى في".. يتصدر "تويتر" ومغردون: الفتي واللماضة وخفة الدم (صور)

تويتر
تويتر

دشن رواد موقع التواصل الاجتماعي "تويتر"، هاشتاج جديد بعنوان "المصري مرتبة أولى في"، الذي تفاعل معه نشطاء السوشيال ميديا بالتغريدات والاعجابات التي جعلته يتربع على عرش "تويتر"، بعد وقت قليل من طرحه، وأصبح من ضمن الأكثر تداولًا على مستوى الموقع.

اقرأ أيضًا.. مهرجان "بعلبك" يفتتح فعالياته بحضور طيف أم كلثوم وغياب القصبجي (صور)

واتخذت معظم التعليقات طابع السخرية والفكاهة ومنها "دقيقتين وهبقى عندك وهو لسة بيدور ع اللى هيلبسه ف الدولاب"، و"الهري والفتي، اسأل اي واحد مصري على اي حاجه لازم يفتي فيها، مافيش حد مابيقولش معرفش دي نهائي، (معرفش) مش موجوده في القاموس للاسف"، و"المقاوحه والمناكفه واللماضه، قبل ماتكدبوا متحدث وزاره الاثار وتألشوا عليه بصوا للجماجم كويس هاتلاقوها فعلا حالقه حلاقه الجيش"، و"بينطبق عليه المثل الشعبى: وجع بطنى ولا رمى طبيخى، هيه مابتبقاش طايقة ام الراجل. بس لغاية ما حد عايز ياخده منها واستوب. ده من ممتلكاتى الشخصية. دا انا مابعتش موبيلى ال3300 يبقى حافرط فى جوزى لواحده تانيه نوع من انواع الغيرة على الكرامة والكبرياء". 

وجائت العديد من التغريدات التي أشادت بصفات المصريين ومحاسنهم ومنها "كنت بكتب حاجه معينة بس اكتشفت انه ما شاء الله يعرفون كل شيء بالحياة .. تحية لحبايبنا من أم الدنيا"، و"الجدعنه والشهامه والرجوله والكرم والنخوه والصبروخفه الدم وقوه التحمل"، و"الجدعنه، احنااااا حلووووين اوي ونعجبك"، وغيرها من التعليقات.

إقرأ أيضاً
WhatsApp
Telegram
إقرأ أيضاً