اعلان

قائمة خلع الحجاب مفتوحة .. نوارة نجم "أنا حرة".. حلا شيحة "اتخضيت".. وهالة فاخر على طريقة صابرين

. نوارة نجم
كتب : علا باهى

يبدو أن القائمة فتحت ولم تغلق بعد، لتتوالى سلسلة من الفنانات اللائي خلعن حجابهن، ولم تصمدن طويلًا أما المغريات، فمنهن من قررن التخلى التام عن الحجاب، ومنهن من لا تفهم ماهيته وطبيعته فأصبحن يتذبذبن لا بين أولئك ولا هؤلاء، فخلال الثلاثة أشهر الأخيرة، بدأت القائمة بحلا شيخة وتخليها عن النقاب وعودتها إلى الفن بعد ابتعادها قرابة الـ11 عام، لتنتهى بنوارة نجم ابنة الشاعر أحمد فؤاد نجم، والناقدة صافيناز كاظم، فضلا عن كونها إحدى مشاهير السوشيال ميديا، بعد ثورة يناير وخلال فترة حكم الإخوان.

صابرين وهالة فاخر

في السابق كانت طلات الفنانة صابرين، لدى عودتها للفن بعد اعتزالها بمسلسل أم كلثوم، وعودتها مرة أخرى والقيام ببعض الأدوار التي تتطلب الشعر المستعار بذلك مدعية كونه حجاب للشعر، لتبدأ بذلك قائمة الفنانات اللاتي على طريقتها، لتنتهى عند هالة فاخر لحظة ظهورها دون حجاب، في حلقة أمس من برنامج “اللعيب” على فضائية "إم بي سي مصر"، بشعر أحمر مستعار.

وكانت هالة، أعلنت منذ سنوات ارتدائها الحجاب، ثم بدأت تتخلى عنه، على طريقة الفنانة صابرين، من خلال ارتداء شعر مستعار "باروكة"، في الأعمال الفنية التي تشارك فيها، ثم تعود وترتديه مرة أخرى حتى ظهرت أمس بالشعر المستعار للمرة الأولى إعلاميًّا.

نوارة نجم

ووضعت نوارة نجم ابنة الشاعر أحمد فؤاد نجم صورتها بدون حجاب على صفحة التواصل الاجتماعي تويتر، وبدأت في الرد على التعليقات، بـ "ما كنتش حارد بس حاضطر أرد دفاعا عن المحجبات مش عن شخصي.. انا قالعة الحجاب من أكتر من سنة وكنت متوقعة حفلة لما الموضوع يتعرف بس الحقيقة توقعت يتقال كافرة أو متآمرة على الإسلام ما توقعتش أبدًا إنه يتقال فلوس التمويل نضفتها وقلعت الحجاب!" هو الحجاب وساخة؟

وتابعت ردها: "المعتاد إن لما واحدة ست تطل برأسها في المجتمع القذر ده، بيتم التعدي عليها بأساليب رخيصة لها علاقة بانتهاك شخصها، وكل واحدة فينا عارفة كدة.. لكن عشان تهاجموا واحدة مختلفين معاها أذيتوا ملايين المحجبات، واللي منهم أمهاتكم وأخواتكم ومراتاتكم وبناتكم لما ربطتوا بين الثراء وخلع الحجاب".

واستطردت قائلة: "وأكتر شيء مثير الشفقة لما ست تبقى منسحقة لفكر طبقي ذكوري متخلف، وتبقى هي نفسها محجبة وهي نفسها تقول قبضت تمن خيانة مصر ونضفت وقلعت الحجاب، يعني انت لابسة الحجاب فقر ولا وقلة حما؟ وازاي انت باصة لنفسك البصة دي ومتعايشة، انت شخص حزين وبائس وصعبتي عليا".

وأردفت: "مش حاطلع حد على وضعي المادي لأن ده ما يخصش حد زمان كنت باعمل كدة، وقدمت بلاغ في نفسي لفحص مصادري المالية المعلنة والسرية ووكيل النيابة ضحك، بس بطلت أدي حد مساحة مش حقه، كويس أنكم فاكريني غنية.. بس مش كويس انكم شايفين الحجاب بتاع الفقرا بس ومش كويس أصلا انكم محتقرين الفقراء".

ووجهت كلامها لمنتقديها مغردة: "إذا انتم متخلفين لدرجة أنكم شايفين إن أي ست تتعرض للعمل العام بأي صورة من الصور، أو ما تلتزمش بالنمط المظهري اللي انتوا اقريتوه كنموذج "للعفة" ليه بتحتقروا اللي بتلتزم بتعليماتكم وشايفينها شحاتة ومش نضيفة ومغطية رأسها عشان مقملة".. مش انتوا اللي قايلين لها تعمل كده؟

واضافت، "فيه إيه يا جماعة انتوا عيانين لدرجة إنكم محتقرين أمهاتكم نفسها.. واللي عيانين أكتر منكم الستات اللي منصاعة لمعاييركم ومش واعية إنها وهي بتردد وراكم قاذوراتكم بتهين نفسها.. وانكم بتحتقروها كونها ست حتى لو التزمت بكل التعليمات زي ما انتم طالبين"

وردت على الاتهامات الموجهة إليها بشأن تمويلها قائلة: "على أي حال الستات المحجبات تحديدًا اللي قالوا "فلوس التمويل نضفتها" لو انتوا عايزين تقلعوا الحجاب وخايفين من المصروف، أؤكد لكم إن الحجاب مكلف اكتر.. وفي كل الأحوال إذا مش عايزة تحترمي أي حد مختلف معاك على الأقل ما تحتقريش نفسك وانتوا طبعا ما بتفهموش عبارة "أنا حرة" عشان انتم نفسكم مش أحرار.. من جواكم أنتم مش أحرار.. وأنا مش مهتمة أفهمكم.. مهتمة أعرفكم بس قد إيه انتم مثيرين للشفقة".

وأنهت تغريداتها بـ "عمر ما حد علق على واحد كان بدقن وحلقها أو العكس، أو كان بجلابية وغيرها، أو حتى كان متدين وألحد.. عمر ما حد علق على شكل راجل أو جسمه.. حق انتهاك الستات واقتحامهم ده انتوا جايبينه من أنهي داهية والستات اللي بتظيط معاكم دول وضعهم ايه؟ كل منقبة إرهابية او راجل متخفي كل محجبة قاعدين تفصصوها: حجاب ايه ده وهي لابسة محزق أو هي لابسة خيمة ومدهولة واللي مش محجبة ربنا يهديها واللي قلعت الحجاب لازم نوصل معاها لاقصى درجات الدناءة.. ما الرجالة المصريين قبل ما يعلقوا على شكل الستات يبصوا في المراية خمس ثواني بس".

وكانت حلا شيحة فاجأت الجميع بقرار خلعها للحجاب وعودتها للتمثيل، بعد ابتعاد عن الساحة حوالي 12 عاماً، لتثير بقرار عودتها ضجة ما بين مؤيد ومعارض.

وأكدت حلا شيحة بدورها إنها ستعود للساحة الفنية، وستقدم أعمال هادفة فيها رسالة إنسانية، ورغم هذا التصريح إلا إنها لم تسلم من الانتقادات اللاذعة من قبل البعض، الذين وجدوا أن قرار خلعها الحجاب وعودتها لا داعي له، بينما أكد آخرون أن الأمر شخصي وعلينا عدم التحكم في حياة الناس.

أضافت في لقائها مع برنامج «صاحبة السعادة» على فضائية «dmc»، مساء الاثنين الماضي «أنا مش محتاجة أشرح لحد لأن الحجاب حاجة تخصنى، وكنت سعيدة ومرتاحة، اتخضيت من رد فعل الناس على قرار خلع الحجاب»

وتابعت: «لما اتحجبت كنت سعيدة ومرتاحة وكنت محتاجة أقرب من ربنا، ولما خلعته ما طلبتش من الناس تخلع الحجاب زيي، كل واحد يعمل اللي يريحه».

إقرأ أيضاً
WhatsApp
Telegram
إقرأ أيضاً
عاجل
عاجل
مصدر رفيع المستوى: اقتصار الاتصالات بين مصر وإسرائيل حول الهدنة على الوفود الأمنية فقط