اعلان

في ذكرى ميلادها.. اتسلطن مع أغاني فايزة أحمد التي لا تُنسى (فيديو)

فايزة أحمد
كتب : دينا دهب

تحل ذكرى ميلاد الصوت الطربي فايزة أحمد، اليوم الأربعاء 5 ديسمبر، والتي ولدت عام 1930، من أب سوري، وبدأت مسيرتها في الغناء والتألق من عامها الحادي عشر، وقدمت خلال رحلتها الغنائية مئات الأغاني وبعض الأعمال التمثيلية، ولأن صوت فايزة أحمد يُسلطن، لذا ينشر "أهل مصر" قائمة من أغانيها كي تستمعون بها في هذا الصباح.

غريب يا زمان

زمان غريب يا زمان، يا زمان ما لكش آمان، تفرق ليه قلوب مشيت، سوا مشوارها واتعاهدت، وفرحت قد مافرحت، ويوم ما قربت بعدت، وكنا زمان اعز اصحاب، وعشنا عمرنا احباب، وآه لو بايدنا ما كناش بعدنا، ولا ليلة واحدة وكنا فضلنا، سوا للنهاردة وبعد النهاردة، حبايب حبايب ما يقدر علينا الزمان، غريب يا زمان

بهذه الكلمات اطربت فايزة أحمد جمهورها، من أغنيتها "غريب يا زمان من كلمات عمر بطيشه، ألحان محمد سلطان.

أنا قلبي ليك ميال

كما أن فايزة أحمد عبرت عن الحب بكلمات أغنية "أنا قلبي ليك ميال"، التي كتبها مرسي جميل عزيز، ولحنها محمد الموجي، وكانت تقول الأغنية:

أنا قلبي ليك ميّال، وما فيش غيرك عالبال، انت وبس اللي حبيبي، مهما يقولوا العزال

بتسأل ليه عليا

بتسأل ليه عليا وتقول وحشاك عينيا، من امتى انت حبيبي وداري بلي بيا، يلي بتسأل عليا ملكش دعوة بيا، بتسأل ليه بتسأل ليه ليه ليه عليا، سيبني لليالي أسهرها لوحدي سيبني لذكرياتي، وابعد عن خيالي يا أغلي ما عندي.

وفي عام 1959 بفيلم "عريس مراتي" غنت فايزة أحمد أغنية "بتسأل ليه عليا"، وهي من كلمات إسماعيل الحبروك، ولحن فؤاد حلمي.

تمر حنة

وفي فيلم "تمر حنة" عام 1957، غنت الفنانة الراحلة فايزة أحمد أغنية تحمل نفس الأسم، وهي من كلمات جليل البنداري، ألحان محمد الموجي.

بيت العز

بيت العز يابيتنا على بابك عنبتنا، فيها خضرا وضليلة بترفرف على العيلة، وبتضلل ياحليلة ياحليلة من اول عتبتن، يابيت العز يابيت السعد يابيت الفرح، يابيتنا

الأغنية الشهيرة "بيت العز" التي تبُث السعادة على القلوب، غنتها ذات الصوت الطربي المريح فايزة أحمد بفيلم "أنا وبناتي"، وكانت من كلمات مرسي جميل عزيز، ألحان محمد الموجي.

ست الحبايب

ومع مرور سنوات كثيرة لازالت أغنية "ست الحبايب" تتوارث عبر الأجيال، وتُغنيها النجمات الحاليات، ومن مختلف البلاد، والتي غنتها فايزة أحمد بصوت مؤثر، وهي من كلمات حسين السيد، ولحنها محمد عبد الوهاب.

ست الحبايب يا حبيبة يا اغلى من روحي ودمي، يا حنينة وكلك طيبة يا رب يخليكي يا امي، يا رب يخليكي يا امي يا ست الحبايب يا حبيبة

إقرأ أيضاً
WhatsApp
Telegram
إقرأ أيضاً