اعلان

بعد امتحان العربي لأولى ثانوي.. "أهل مصر" تستطلع أراء أولياء الأمور في نظام الـ"أوبن بوك"

صورة أرشيفية
كتب : محمد سعد

سادت حالة من الغضب بين صفوف أولياء الأمور، عقب انتهاء امتحان اللغة العربية، بنظام الـ"أوبن بوك"، لطلاب الصف الأول الثانوي.

وقالت منه محمود، ولية أمر لـ"أهل مصر": "النظام الجديد لا بد أن يبدأ بتغييرات جذرية في المناهج وطرق التدريس، ويتم التدريب عليه من المرحلة الابتدائية، أما ما يحدث لدفعة أولى ثانوى، نظام فاشل بكل المقاييس، طالب بتغير له نظام تعليمى نشأ عليه لمدة 11 سنة فجأة بدون مقدمات، عاوزهم عباقرة بلاغة وأدب واستنباط كله خارج المنهج، إزاى احنا كده بنحبط الدفعة دى، لازم صوتنا يوصل إحنا مش ضد التغيير، لكن التغيير المدروس بخريطة زمنية مسبقة مش كل يوم بقرار".

وأضاف حسن الحمراوي، ولي أمر: "بعد الذي حصل في أبناءنا مطلوب عمل علاج نفسي لهم من أثر التحطيم النفسي والعصبي من الترم الأول، أما إذا كملوا الترم الثاني فنقول عليهم يارحمن يارحيم".

واتفقت معهم في الرأي نجلاء أحمد، ولية أمر قائلة: "اللي بيحصل في أولادنا ده حرام، العيال مصابة بذهول ومحدش فاهم حاجة، كده الموضوع هيقلب بكارثة معاهم".

وكان طلاب الصف الأول الثانوى العام، بدأوا فى التاسعة صباح اليوم، امتحان مادة اللغة العربية على مستوى الجمهورية، كأول اختبار تجريبى لهم فى الثانوية التراكمية، حيث يؤدى قرابة 700 ألف طالب وطالبة الامتحانات على مستوى الجمهورية.

إقرأ أيضاً
WhatsApp
Telegram
إقرأ أيضاً