اعلان

وزير التربية والتعليم :نؤمن الامتحانات بإجراءات أشبه بالعسكرية وتكلفنا مليار ونصف

امتحانات الثانوية العامة - أرشيفية
كتب : اهل مصر

قال الدكتور طارق شوقي وزير التربية والتعليم إن تكلفة تأمين امتحانات الثانوية العامة كانت تكلف خزينة الوزارة أكثر من المليار وتصف المليار جنيه.

وقال وزير التعليم في فيديو نشره عبر حسابه الرسمي على موقع التواصل الاجتماعي "فيسبوك": "النهاردة الامتحان التالت على التوالي بيتم تسريب الامتحان، وده دليل على إن في ثقافة محتاجين نناقشها وتغيرها مع بعض".

وتابع وزير التربية والتعليم: "احنا نقدر نوقف التسريب، ووقفناه قبل كده في امتحانات الثانوية العامة لسنتين على التوالي، بس ده كان بيحصل باستحكمات أقرب لأن تكون عسكرية، يعني بتتدخل فيها القوات المسلحة والداخلية وشركات تأمين".

واستطرد "شوقي": "كنا بنصرف على عمليات التأمين أكتر من مليار ونص جنيه مصري بدل ما نعالج المرض اللي بنتكلم ليه دلوقتي، احنا النهاردة أتأكدنا من المرض اللي أصاب مجتمعنا من أول اللي سرب الامتحان الغير محسوب قي المجموع بغرض نشر البلبلة مفيش غرض تاني، واكتساب بنط عند الطلاب عشان ياخدوا عنده درس خصوصي، ويدافع عن اللي كان بيعمله زمان، والطلاب كمان اللي بيشيرو الامتحان اللي مش عاوزين يتعلمو".

وتجدر الإشارة إلى أن أسئلة الامتحانات بالنظام الجديد المعروفة بـ "الكتاب المفتوح" غير تقليدية ولا تتبع الأسلوب المباشر القديم، وهو ما يعني أن إجاباتها ليست موجودة نصًا في الكتاب، بل تعتمد على فهم الطالب والطالبة للمعلومة وقدرته على التعامل معها بطرق مختلفة.

كما أنه لا توجد إجابات نموذجية كتلك الموجودة في النظام القديم التقليدي القائم على الحفظ والتلقين.

إقرأ أيضاً
WhatsApp
Telegram
إقرأ أيضاً