اعلان

"كنا بين الحياة والموت".. شهود عيان يروون لحظات الرعب في حادث طريق النزهة الجديدة

كتب : حسن سمير

روى أحمد حامد أحد، شهود العيان عن حادث تصادم أكثر من 7 سيارات علي طريق محور جوزيف تيتو للمتجه إلى السلام و العبور، التي نتج عنه وفاة 4 أشخاص مصرعهم وأصيب 10 آخرون بعض تفاصيل الحادث قائلا:" الحادث وقع الساعة 2 وقتها كنت راكب تاكسي علي طريق المطار وشفت سيارة نوعها نيسان وهي بتلبس في الرصيف قدام عيني علي مسافة 100 متر مثلا".

وأضاف شاهد العيان لـ"أهل مصر": "الفكرة اللي مش قادر استوعبها ان الراجل كان بيجري بسرعة عالية أوي ومكنش فية حاجة قدامه ولا كان بياخد غرزة حتى اللي هو مفيش حاجة عطلته مثلا. بس مرة وحدة لقيت شنطة العربية بتموج والعربية مشيت بالجنب ولبست في العمود فوق الرصيف ولما العربيات خبطت في بعضها كنا هنموت والله روحتا كانت بين الحياة والموت".

بينما قال ديفيد رأفت أحد شهود أيضاً: "منظر الحادث كان بشع جدا، ومشهد الجثث على الأسفلت كان محزن للغاية، كل الناس كانت روحها كانت علي وشك، لولا ستر ربنا".

ونصح رأفت قائدي السيارات أثناء استقلالهم الطرق السريعة: "أرجوكم بلاش سرعة عالية بالله عليكم ولو فيه طريق سريع بلاش حد يعدى الطريق لأنك مش هتضر نفسك بس هتضر ناس كتيير غيرك وهتشيل ذنبهم".

وكانت تلقت غرفة عمليات النجدة بلاغا بوقوع حادث تصادم كبير بين أكثر من 7 سيارات على أعلى محور جوزيف تيتو بمنطقة النزهة الجديدة ووجود عدد كبير من المصابين، وبالانتقال والمعاينة المبدئية تبين وقوع الحادث نتيجة للسرعة الزائدة وانقلاب احدي السيارات واصطدام الباقي بها، وعلى الفور تم نقلهم إلى المستشفي كما تم الدفع بالأوناش المرورية لرفع حطام الحادث الذي أدى إلى توقف تام للحركة المرورية لإعادة الطريق لطبيعته.

إقرأ أيضاً
WhatsApp
Telegram
إقرأ أيضاً
عاجل
عاجل
بث مباشر مباراة الترجي وصن داونز (0-0) في نصف نهائي دوري أبطال إفريقيا (لحظة بلحظة) | ضغط من صنداونز