اعلان

"شايف البنات اللي بتدخن ازاي" يُثير الجدل بين نشطاء تويتر

انتشر هاشتاج "#شايف_البنات_اللي_بتدخن_ازاي"، صباح اليوم الأربعاء، عبر موقع التواصل الاجتماعي "تويتر" ليعقب ذلك حالة من التوتر بين نشطاء تويتر بين مؤيد ومعارض اتجاه هذا الهاشتاج فالبعض يرى أن كل شخص له مساحة من الحرية في تصرفاته وأن الشاب مثل الفتاة إذا تم الحكم على الشاب الذي يُذخن أنه سئ فهذا ينطبق على الفتاة، والبعض الأخر يرسخ في عقوله أننا شرقيون ولا يصح للفتاة أن تُدخن أو تقوم بالأمور الذكورية مثل التدخن.

واشتعلت الحرب في هاشتاج"#شايف_البنات_اللي_بتدخن_ازاي" ، صباح اليوم، بين مؤيد يرى أنها حرية شخصية وأن المجتمع يجب توفير كل السبل للفتيات لتنعم بحرية مثل التي تتوفر للشباب، والآخرون الذين يروأ أن الشاب يفعل ما يشاء ولكن الفتاة لا تفعل أي شئ غير الجلوس بالمنزل.

 شايف_البنات_اللي_بتدخن_ازاي

وقالت الناشطة عبر تويتر "منه علاء" على هاشتاج "شايف_البنات_اللي_بتدخن_ازاي": كل واحد مسؤل عن نفسه وتصرفاتة وكلنا عيوب واخطاء مينفعش نناظر على بعض، والافندية اللى كتبين أن اللى تدخن ممكن تعمل اى حاجة ومستباحة طيب يبقي لو قربتك او اختك بتدخن فى السر يبقي الكلام ماشي عليها ولا اية عيب يا راجل يا متعلم عيب فين أهالى العيال دى".

هاشتاج "شايف_البنات_اللي_بتدخن_ازاي

وعلق مالك محمود ساخرًا على هاشتاج " شايف_البنات_اللي_بتدخن_ازاي" قائلًا: " طب على كده مصروف البيت هايقضي سجاير ليها هيا وجوزها".

 شايف_البنات_اللي_بتدخن_ازاي

ورحبت عائشة محمود بهاشتاج "شايف_البنات_اللي_بتدخن_ازاي" قائلة: "أنا سعيدة جدًا بالهاشتاج ده صرف النظر عن أي ضغوطات بس مش من حقها تدخن عيب وحرام ايه القرف ده ربنا يهدي".

اقرأ أيضا: أم تخطف طفلتها من والدها وتبيعها إلى شاذ جنسيا

واعترض أحمد مصطفى على هاشتاج " شايف_البنات_اللي_بتدخن_ازاي" قائلًا: " كل شخص حر إن لم يضر كلنا مليانين عيوب وأخطاء ياريت مانعملش فيها شيوخ والنبي كل ابن ادم خطاء ي اخونا".

إقرأ أيضاً
WhatsApp
Telegram
إقرأ أيضاً
عاجل
عاجل
بث مباشر مباراة بيراميدز والبنك الأهلي في الدوري المصري اليوم (لحظة بلحظة) | التشكيل