أنقذها مستشفى أسيوط الجامعى فى 6 ساعات.. "أهل مصر" تكشف تفاصيل واقعة فتاة هاجمها كلب الجيران

ads

اسيوط-مدحت عرابى

08:46 م

السبت 19/أكتوبر/2019

أنقذها مستشفى أسيوط الجامعى فى 6 ساعات.. أهل مصر تكشف تفاصيل واقعة فتاة هاجمها كلب الجيران
حجم الخط A- A+


قال مصدر بمستشفى أسيوط الجامعي، إن ما نشر على "فيس بوك" بشأن إهمال المستشفى للفتاة التي هاجمها "كلب الجيران" كذب وافتراء، مشيرا إلى أن مواقع التواصل الاجتماعى باتت منصة لنشر الشائعات وإثارة البلبلة حول أى مؤسسة.

كانت سيدة فقيرة وابنتها قد تعرضتا لهجوم كلب الجيران فشوه وجه البنت، وأسرعت بها إلى المستشفى الجامعى عندما استوقفهما شخص بموقف الأزهر والتقط لهما صورة، وذهب معهما لاستقبال المستشفى ونشر على الفيس بوك رفض استقبال البنت أو تقديم الرعاية لها.

أنقذها مستشفى أسيوط


مصدر مسئول بالمستشفى الجامعي أكد أن البنت دخلت المستشفى الخميس الماضى الساعة ٣ عصرا وتم إجراء عملية لها لمدة ٦ ساعات بقسمي جراحة التجميل وجراحة الوجه والفكين والمريضة الآن حالتها مستقره وتم تحويلها لقسم جراحة التجميل والمريضة بعد أن أخذت المصل اللازم للسعار.

اقرأ أيضا: كلب ضال يعقر 9 أفراد ويتسبب فى حالة من الرعب بمصيف جمصة

وتداول رواد موقع التواصل الاجتماعي فيس بوك مجموعة صور لافتراس كلب لفتاة بطريقة وحشية، وقال ناشر الصور إنها تركت بدون رعاية واهتمام في مستشفى الجامعة بأسيوط، وأنها في طريقها للسعار كما أن شكلها تغير.


أنقذها مستشفى أسيوط



وكتب ناشر الصورة: "إلى كل مسئول ماعندهوش ضمير الحالة دي بين الحياه والموت بقت حاليا غير شكلها إللي ف الصور كمان حرام عليكوا الحالة دي في مستشفي الجامعه في بني ابراهيم محافظة أسيوط ابوها راجل كفيف وامها غلبانه لو في عندكم رحمه يبقا تلحقوها الحاله دي الدكاتره مش راضين يعبروها وسايبينها كده لحد ماحالتها في النازل كل ساعه اسوء من التانية وتعبت اترجا في الدكاتره علشان يدخلوها عمليات بسرعه ماحدش سامعني قربت تموت والله البنت دي اسمها شيماء جمال سيد افترسها كلب زي مانتو شايفين كده صاحب الكلب راجل غني جدا وعليه مشاكل كتير بس البنت زنبها اي يحصل فيها كل دا لازم ياخد جزاته مش عارف اكتب اي تاني عنك ي مصر والله وعن اللي فيكي بس احنا مشيين بستر ربنا، اين الدولة من هذا والقانون..

فى كل مكان اولاد وناس بكلاب تروع الناس وتضر الناس وهذة ليس الواقعة او المشكلة الاخيره.. مطلوب قانون رادع للبلطجة ولل الكلاب".

موضوعات متعلقة