اعلان
اعلان

النيابة تأمر بحبس المتهم الرئيسى في واقعة قتل بائع بمنشأة القناطر

صورة أرشيفية

قررت النيابة العامة حبس المتهم الرئيسى بقتل بائع شرع فى سرقة توك توك يمتلكه من داخل جراج بمنطقة إمبابة، وإلقاء جثته على حافة ترعة ذات الكوم بمنشأة القناطر، 4 أيام على ذمة التحقيقات.

البداية عندما تلقى مركز شرطة منشأة القناطر، بلاغا من الأهالى بالعثور على جثة على حافة ترعة قرية (ذات الكوم) في المنطقة، وعلى الفور انتقل فريق من المباحث إلى مكان الواقعة، وبدأت القوات فحص مسرح الجريمة، وفرضت كردونًا أمنيًا بمحيط الحادث.

اقرأ أيضا.."عذبتها حتى الموت".. مصرع طفلة على يد زوجة أبيها في الجيزة

وكشفت المعاينة أن الجثة لشاب مجهول الهوية، في العقد الثالث ويحمل المواصفات التالية " يرتدي تيشرت زيتي وبنطال جينز، وبه عدة طعنات في الرقبة والصدر، وجرح غائر بالرأس".

وجاءت اعترافات المتهم على النحو التالى" انا مكنش قصدي أقتله..ده كان تأديب علشان يحرم يسرق تانى".

وتابع المتهم فى تبرير موقفه قائلا:" هو كان عايز يسرق التوك توك بتاعى، ف قدرنا انا وأهالى نمسكه.. بس انا قولتهم سبوه انا هسلمه للشرطة بنفسي.. وبعدها اخذته على الجراج اللى كنت بشتغل فيه، وضربته بالسكين لحد ما مات، بس انا مقصدتش اقتله.. انا كنت عايزه يحرم يسرق تانى".

اقرأ أيضا..التحقيق مع ربة منزل لتعذيبها ابنة زوجها حتى الموت في الجيزة

واستطرد فى اعترافاته:" هو يستاهل، التوك توك ده شقى عمرى وهو كان بيحاول يسرقه.. فكان لازم اخلص من الجثة بتاعته، كلمت اخواتى الاتنين واخدنا بالتروسيكل ورميته الجثة بعد ما اخدت متعلقاته علشان محدش يتعرف عليه، ورميته على جسر ترعة فى المنشأة".

بمواجهته باقى المتهمين _أخواته _ بما جاء على لسان المتهم الأول الرئيسي اقروا بصحة اعترافاته، وأمر بتحريات المباحث حول الواقعة، ولا تزال التحقيقات مستمرة.

وجارى العرض باقى المتهمين على النيابة، والتي أمرت بحبس المتهم الاول بقراره السابق.

إقرأ أيضاً
WhatsApp
Telegram
إقرأ أيضاً
عاجل
عاجل
بايدن: دول عربية مستعدة للاعتراف بإسرائيل