خلال نعيه شريف السقا.. عمرو أديب: مالناش ضهر في مهنتنا (فيديو)

أهل مصر
عمرو أديب
عمرو أديب

نعى الإعلامي عمرو أديب بكلمات مؤثرة المخرج الراحل شريف السقا، مخرج برنامج الحكاية على قناة إم بي سي مصر، الذي وافته المنية أول أمس الخميس إثر تعرضه لحادث سير في طريق النصر.

وقال عمرو أديب: "الله يرحمه شريف السقا كان مخلص في شغله وعايز اعرفكم دواخل شغلنا وهو في إيده حياتي كمذيع ممكن بكلمة يديني توجيه غلط حياتي الإعلامية تنتهي وكان نسمة لذلك كنت مرتبط بيه جدًا ومش ببالغ وكنا عيلة بقالنا عشرين سنة كده".

وتابع: "أنا بقالي 20 سنة فيه اتنين بيكلموني في وداني، المخرج بتاعي شريف، وهو مهم لإنه الونس، لإن المخرج لو مكلمنيش يكون في حاجة غلط، إن الإرسال قطع جايز ولا حاجة، عايز اقولكم إن الشغلانة بتاعتنا دي غالبيتهم مالوش ضهر وتأمينات ومعاشات أغلب الناس في شغلانة الإعلام كده".

واختتم: "لو بطلنا نبص في موبايلات وإحنا سايقين، وناخد بالنا من بعضنا، منركنش غلط، لإن ساعة القدر بيعمى البصر، وبعتذر لكل زملائي إني جبتهم يشتغلوا، بس هي الظروف كده.. وربنا يرحمك يا شريف، ويبارك في بناتك الاتنين وأسرتك تكرمهم".

ودخل الإعلامي عمرو أديب في وصلة بكاء على الهواء أثناء تقديمه البرنامج تأثرًا بوفاة مخرج البرنامج شريف السقا قائلا: "جالي تليفون من صديق لي وقال لي شريف السقا بسبب حادثة على طريق النصر، لما حد يختفي فجأة بيبقى الموضوع صعب والموت محزن".

واستطرد: "أهدي الحلقة إلى روح المخرج الراحل شريف السقا اشتغلت معاه من عشرين سنة ومش مستوعب غياب شخص من وسطنا فجأة، إحنا كنا عيلة واحدة، معلش مقدرتش امسك دموعي المخرج شريف السقا صوته دائما كان فى ودانى وهو بيوجهني طول الحلقة".

من ناحيتها، نعت الفنانة رجاء الجداوي بكلمات مؤثرة عبر حسابها الشخصي على موقع تداول الصور والفيديوهات إنستجرام، المخرج الراحل شريف السقا، مخرج برنامج الحكاية على قناة إم بي سي مصر والذي يقدمه الإعلامي عمرو أديب، والذي وافته المنية أول أمس إثر تعرضه لحادث سير.

ونشرت رجاء الجداوي صورة للمخرج وعلقت عليها قائلة: "أخي وصديقي وابني شريف السقا الله يرحمك ويجعل مثواك الجنه صدمت بخبر وفاتك يا عشره العمر هتوحشني اوي يا شريف إنا لله وانا اليه راجعون ولا حول ولا قوة الا بالله".

وذكرت التحقيقات أن المتوفى كان يستقل سيارته، واصطدم بسيارة متوقفة في شارع النصر بدائرة قسم شرطة منشأة نصر.

وتبين من التحقيقات عدم وجود أي شبهة جنائية في الحادث وأن المتوفى فوجئ بسيارة متوقفة أثناء سيره في الطريق.

وتم تشييع جثمان المخرج الراحل شريف السقا بعد صلاة الجمعة، من من مسجد الشرطة في مدينة 6 أكتوبر، وسيقام العزاء اليوم السبت في المكان نفسه.