اعلان
اعلان

لميس جابر: خبّطت في نظام مبارك ومحدش قصفلي قلم (فيديو)

لميس جابر
كتب :

قالت لميس جابر، الكاتبة والمؤرخة، خلال استضافتها ببرنامج الحكاية المذاع على قناة "إم بي سي مصر" تقديم الإعلامي عمرو أديب: "الشارع المصري ذكي جدا طول عمره، والسياسي المصري ذكي، وحتى فترة السادات اتبحبحنا وأيام مبارك كنت بكتب في الجرائد ثم اتقصف لي قلم قريبًا ومش مسمحاهم".

وأضافت: "أنا أيام مبارك كنت بخبط تخبيط مفيش حد رفع سماعة التليفون يقولي بتكتبي إيه وكتبت ضد حبيب العادلي وحرية الرأي مهمة أنك تقرأ مقال وتلاقيه كاتب اللي عايز تقوله بتفرح".

وتابعت: "أنا طول عمري معارضة والمعارض إنسان وطني جدًا، كتبت مقال على الإعلام قلت إنتوا بتسلموا الشعب المصري لقناة الشرق ومكملين، الكلام كسر الدنيا، ولقيت محمد ناصر يقول أهي أكبر مؤيدة للسيسي أهي فكتبت مقال هزأته وقلت بلاها كتابة المقالات مادام سيستخدم كخنجر في ضهر البلد".

في نفس السياق، قالت لميس جابر: "أنا دائمًا متفائلة حال الناس هيتحسن وفيه بشاير ونسبة الناس اللي بتقعد على القهاوي قلت ونسبة البطالة قلت ونسبة الشباب اللي بيمشي في الشوارع يتسكع كل ده قل".

وأضافت: "لأن المشاريع بتسف ومتحركة في جميع محافظات مصر فأنت بتحد من الهجرة إلى القاهرة من ناحية وبتنتعش بالمحافظات من ناحية تانية عندك مشروع بنبان في أسوان يعد أكبر طاقة شمسية في الدنيا.. طبعا الدنيا ماشية كويس وبسرعة جدًا".

إقرأ أيضاً
WhatsApp
Telegram
إقرأ أيضاً
عاجل
عاجل
سعر الدولار اليوم الجمعة 29 مارس 2024 في البنوك والسوق السوداء