اعلان

رسائل الرئيس السيسي في صلاة قداس عيد الميلاد بـ كاتدرائية العاصمة الجديدة.. "متقلقوش محدش يقدر يعملنا حاجة.. ولو بتحبوا ربنا حبوا بعضكم"

الرئيس السيسي في كاتدرائية ميلاد المسيح
كتب : أهل مصر

وجه الرئيس عبد الفتاح السيسي رئيس الجمهورية، مساء اليوم الإثنين العديد من الرسائل للشعب المصري، فور وصوله كاتدرائية ميلاد المسيح في العاصمة الإدارية الجديدة، قائلا: " لازم دايما نخلي بالنا من علاقتنا بعضنا البعض إذا كنتم بتحبوا ربنا حبوا بعضكم، اللي بيدخل بينا وبيحاول يعمل فتنة البلد بلدنا كلنا أنتم واحنا وده لازم يبقى ثقافة وعادات وتقاليد بينا ولا فيه زيادة ولا نقص".

اقرأ أيضا.. السيسي من كاتدرائية ميلاد المسيح: "أنا شايف إن المصريين قلقانين.. متقلقوش"

وأشار الرئيس السيسي في كاتدرائية ميلاد المسيح، إلى أنه لا داعي للقلق "محدش يقدر يعملنا حاجة اطمنوا انتم قلقانين من إيه".

وأضاف الرئيس السيسي في كاتدرائية ميلاد المسيح في العاصمة الجديدة، : "أنا شايف المصريين قلقانين انتو قالقين من إيه مفيش مجال للقلق لسبب واحد ان احنا مع بعض وطول ما إحنا مع بعض محدش يقدر يعمل حاجة أي محاولة للفتن والوقيعة ننتبه منها".وأضاف الرئيس في كاتدرائية ميلاد المسيح، أنه كالعادة نهنئكم بعيد الميلاد المجيد ونقول لكم عيد ميلاد سعيد وكل عام وأنت بخير

جدير بالذكر أ كاتدرائية ميلاد المسيح في العاصمة الإدارية الجديدة، تشهد الآن صلاة قداس عيد الميلاد المجيد برئاسة البابا تواضروس الثاني بابا الإسكندرية وبطريك القداسة المرقسية، وسط المئات من المشاركين من الإخوة الأقباط بالإضافة إلى كبار رجال الدولة على رأسهم الدكتور مصطفى مدبولي رئيس مجلس الوزراء والدكتور سحر نصر والدكتورة نبيلة مكرم، ولفيف من الشخصيات العامة والأمنية بالدولة.

اقرأ أيضا.. السيسي في صلاة قداس عيد الميلاد: طول ما إحنا مع بعض محدش يقدر يعمل حاجة

وسوف تشهد كاتدرائية ميلاد المسيح بعد قليل كلمة البابا تواضروس الثاني بابا الإسكندرية فور الانتهاء من صلاة قداس عيد الميلاد المجيد، احتفالا بعيد الميلاد المجيد.

وفي السياق ذاته، تشهد محافظات مصر اليوم  مراسم صلاة عيد قداس عيد الميلاد المجيد في الكنائس والتي يشارك فيها كبار رجال الدولة والقيادات العامة على مستوى الجمهورية.

إقرأ أيضاً
WhatsApp
Telegram
إقرأ أيضاً