اعلان

عاجل| مدرس مريض بالسرطان يستغيث بالتأمين الصحي: "علاجي شهريا بـ18 ألف جنيه ومش قادر أكمل" (صور)

شاب اسكندراني يناشد المسئولين بتوفير دواء الأورام
شاب اسكندراني يناشد المسئولين بتوفير دواء الأورام

استغاث أحد الشباب المصابين بالسرطان من محافظة الإسكندرية، بوزارة الصحة، وهيئة التأمين الصحي، لتوفير الدواء الخاص به، والذي ثبت بالتجربة فعاليته وإيجابية نتائجه لعدم قدرته المادية على شرائه.

معاناة شاب مصاب بالسرطان

وعرض الشاب مشكلته، التي تتمثل في عدم توفير التأمين الصحي، الدواء له، نظرًا لأن حالته الصحية لا يلزمها سوى الأدوية، مناشدًَا المسئولين توفير دوائه، وذلك من خلال الصفحة "The Power Of Social Media" على موقع التواصل الاجتماعي "فيسبوك".

وقال الشاب المريض: "أنا شاب عمري ٣٩ سنة ومعايا طفلين وبشتغل مدرس اكتشفت فجأه إن عندي #كانسر والدنيا إسودت في عيني وعرفت إنه من نوع GIST - فضلت أصرف من التأمين الصحي الادوية المناسبة للحالة دي بقالي ٨ سنين كالاتي ... دواء Glevic لمدة ٥ سنين وبعد كده مابقاش يجيب نتيجة حتى لما اخدت جرعة مضاعفة بعد نصيحة الاطباء ومن ثم حولت لدواء تاني اسمه Sutent استمريت عليه سنتين ومن ثم بدء مايجبش نتيجة هوا كمان _ اقترحوا الدكاترة دواء تاني Votreint على سبيل التجربة عليا ووافقت.

معاناة شاب مصاب بالسرطان

وأضاف في حديثه: "ولكن بعد ٣ شهور ماجبش نتيجة بردو، الحالة بتاعتي دي مالهاش غير الادوية دي ومابقتش يجيبوا نتيجة ... ايه الحل ؟؟؟

في دواء متاح و موجود لكنه مش متغطي على التأمين الصحي أو نفقة الدولة، مع اني ماليش علاج على نفقة الدولة علشان عندي تأمين صحي، اسم الدواء ده Stivarga وتكلفتة ١٧٧٠٠ جنيه في الشهر جبته على حسابي ٤ مرات لكن مش هقدر اكمل على كده".

معاناة شاب مصاب بالسرطان

وأضاف " انا معايا ما يثبت ان الدواء ده جايب نتيجة معايا الحمدلله وبخف عليه والأطباء في اللجنة الطبية بيوصوا بيه برغم عدم وجوده في صيدلية التأمين الصحي".

معاناة شاب مصاب بالسرطان

وأكد انه لا يطلب مساعدة ولكن توصيل صوته لمسئولي التأمين الصحي بالقاهرة لصرف الدواء لعدم إمكانية دفع مبلغ 17700 جنيه في الشهر العلاجي، لافتًا إلى أن العنوان الإسكندرية ورقمه 01226688367 : 01033036915.

WhatsApp
Telegram
إقرأ أيضاً