اعلان

عاجل| السيسي يرد على "نيوتن": اللي يتكلم عن سيناء يكون على علم بيها

السيسي في افتتاح مشروعات قناة السويس
السيسي في افتتاح مشروعات قناة السويس

قال الرئيس عبد الفتاح السيسي، إن الكلام الذي تم طرحه في مقال كُتب عن سيناء، مقدر، ولا يمكن القول إن من يتحدث له أي أهداف غير وطنية، وأتمنى ممن يتحدث عن سيناء أن يكون ملمًّا وعلى علم تام بما فعلنا فيها.

وأضاف، في افتتاح عدد من المشروعات الكبرى أبرزها نفق الشهيد أحمد حمدي "2"، أسفل قناة السويس، أن حجم الإنفاق في تنمية سيناء التي تبلغ مساحتها نسبة 6% من مساحة مصر، هائل، متابعًا: “هل في حد من رجال الأعمال والمستثمرين مستعدين يعملوا طرق زي اللي في شرم الشيخ أو طابا أو أنفاق زي اللي بنتكلم عليها وبتكلف مليارات كثيرة.

وتابع: مهتمين بتعمير سيناء وجذب جزء من حجم السكان في الدلتا والصعيد إليها، مين هيدفع 600 مليار جنيه لتدشين بنية أساسية، احنا بفضل الله منتبهين قوي للمسئوليات اللي ربنا حطها في رقبتنا لبلدنا.. وأتمنى رجال الأعمال يكونوا موجودين معانا ويشاركونا في المشاريع اللي تم تنفيذها، مش بقولك تعالى أعمل مشروع بل تعالى شارك في إدارته والعوائد اللي جاية منه، ومستعد أخلص مشاريع قد كده 100 مرة.

وتابع: أنا خلصت مشروع تنمية سينا واللي عايز يساهم بحاجة من رجال الأعمال يتفضل، أنا خلصت المشروع ومستعد اخلص أكتر منه ١٠٠ مرة.

ويفتتح الرئيس السيسي اليوم الأربعاء، ووفد من كبار الزوار، عددا من المشروعات التنموية، بمناسبة الاحتفال بأعياد تحرير سيناء، وصل منذ قليل الرئيس عبد الفتاح السيسي لافتتاح عدد من المشروعات القومية بالسويس.

ويشهد الرئيس عبد الفتاح السيسى اليوم، افتتاح عدد من المشروعات الكبرى أبرزها نفق الشهيد أحمد حمدي "2"، أسفل قناة السويس.

WhatsApp
Telegram
إقرأ أيضاً
عاجل
عاجل
سائق ميكروباص معدية أبو غالب: صاحب التوكتوك قالي هوريك هنعمل إيه في البنات