اعلان

استسلمت للموت.. ابنة رجاء الجداوي تكشف اللحظات الأخيرة في حياة والدتها

رجاء الجداوي
رجاء الجداوي

تحدثت أميرة مختار ابنة الفنانة الكبيرة الراحلة رجاء الجداوي، عن تفاصيل مرض والدتها وإصابتها بفيروس كورونا، واللحظات قبل وفاتها، وعلقت على خروجها من المستشفى في كيس أسود، وهل غضبت من هذا الأمر أم لا.

وقالت أميرة مختار في برنامج 'بالأصول'، المذاع عبر قناة الشمس: 'في بداية كورونا كانت شيء مبهم، عمال يموت جثث بالملايين برا مصر، وناس في الأرض في لندن، وإيطاليا كانت شيئا مفزعا، ولما جم قالولي إن الجثمان هيخرج مع الطب الوقائي، احترمت أن دا حاصل وأن مفيش حد تاني يتأذى'.

وتابعت: 'أمي ماتت لأن كان فيه وباء ولسة ملوش علاج، فبأذن الله طمعانين أنها تكون شهيدة بشكل من أشكال الشهادة، الحمد لله والشكر لله، وهي صبرت وكانت راضية وحامدة طول فترة مرضها، فالحمد لله، فلما نيجي نتكلم عن كيس، ولا مأزعجنيش كنت شايفة جوة ملاك'.

وأضافت ابنة رجاء الجداوي: '43 يوما فترة مرضها كنت بشوفها كل يوم 3 و4 مرات بنتكلم وبنفضل معاها فترات طويلة، كان عندها قوة وإيمان وصبر، يا رب أعرف اتعلم ربعه، وبتحولنا طاقة علشان أحنا مش عايزة تستسلم قدامنا، هي استسلمت للموت وقالتلي في آخر رسالة أنا لو عايزة أقوم فعشانكوا لكن أنا الحمد لله راضية'.

وأكملت أميرة مختار:'طول عمرها مسالمة وراضية، عايزة تعيش عشاني، وزودها طاقة وعمر وسن وجود حفيدتها'.

WhatsApp
Telegram