اعلان

إليسا تكشف أسباب إصابتها بالسرطان: ضغط نفسي من علاقة عاطفية

اليسا
اليسا
كتب : منة حسين

كشفت الفنانة اللبنانية إليسا أسباب إصابتها بمرض سرطان الثدي، وأكدت على أنها مرت بضغوط نفسية من علاقة عاطفية أدت لتدهور حالتها النفسية والصحية.

تحدث إليسا عن تفاصيل مرضها خلال فيلمها الوثائقي It’s OK وقالت: كنت في مكانة ضعيفة كتير نفسيًا وجسديًا، وكنت عايزة أبعد مش بقدر ومش عارفة هتعامل ازاي مع الشيء اللي بيتقالي، أنا بقول ده عشان الكلمة بتقدر تغير حياة إنسان.

وعبرت إليسا عن حزنها من العلاقة التي تأذت منها كثيرًا وقالت: لما الإنسان يحطمك ويقولك انتي مش حاجة، وأنتي بتكوني سوبر ستار يجي هو يقولك أنتي مين؟ أنتي ولا حاجة، مين أهلك؟! مين أصحابك؟!.

وأردفت: قبل الكانسر بسنة مريت بحالة طبية دقيقة جدًا، وأُصبت بعدوى وضعفت مناعتي، وبعد 3 شهور لقيت عندي كانسر وطلب الدكتور مني اختبار وراثي للكانسر، واكتشفت إن الكانسر مش بالوراثة وطلع إنه من ورا الضغط النفسي.

كما علقت نورما شقيقة إليسا عن تلك العلاقة التي مرت بها شقيقتها، قائلةً: لما شوفت هذا الشخص ما كان عاجبني وقولت إنها هتتأذي من ورا هالشاب وبالفعل هيك صار ومكنتش بقولها لأنها كانت ما بتسمع لأنها كانت بتفتش عن الحب والاستقرار والأمان وبحسها أكتر علاقة أذيتها ولما كنت بسمع يا مرايتي كنت بحس إنها كنت بتقولها لنفسها.

WhatsApp
Telegram
عاجل
عاجل
بث مباشر مباراة أرسنال وتوتنهام في الدوري الإنجليزي