اعلان
اعلان

بعد قرار هانى شاكر بمنع مطربى المهرجانات ..اول رد من أوكا واورتيجا وسبب غيابهم (خاص)

أوكا وأورتيجا
أوكا وأورتيجا
كتب : منى رجب

أثار اختفاء مطربي المهرجانات أوكا وأورتيجا، الفترة الماضية تساؤلات العديد من الجمهور، كما تساءل البعض عن رد فعلهما بعد قرار نقابة المهن الموسيقية برئاسة هاني شاكر، منع مطربي المهرجانات من الغناء أو التعامل معهم، بعد أزمة حسن شاكوش وعمرو كمال وغنائهما لأغنية 'بنت الجيران' في استاد القاهرة، والتي تحمل ألفاظا غير لائقة.

أول رد من أوكا وأورتيجا على منع مطربي المهرجانات

وتواصلت أهل مصر مع 'إسلام' مدير أعمال أوكا وأورتيجا، وقال في تصريح خاص عن رد أوكا وأوتيجا على منع مطربي المهرجانات التي أصدرته النقابة: 'احنا طبعا مقدرين اهتمامكم بس احنا معندناش حاجة نتكلم فيها، كل اللي نقدر نقوله إننا محترمين أي قرار النقابة تاخده واللي هي شايفاه لمصلحة البلد والجميع احنا معاهم فيه'.

سبب اختفاء أوكا وأورتيجا

وقال عن السبب الحقيقي وراء اختفاء أوكا وأورتيجا: 'لا احنا مش مختفين ولا حاجة بس احنا دلوقتي بنكتب وبنلحن لفنانين كتير وبنجهز لهم شغل كتير، وده اللي كان واخدنا شوية، بس احنا لسه منزلين حاجات الفترة اللي فاتت 'امتى' مع شيبه و 'مش هقدر'، وفيه حاجة جديدة كمان هتنزل قريب ان شاء الله مع عبد الباسط حمودة'.

يذكر أن أغنية 'إمتى' لأوكا وأورتيجا وأحمد شيبه، حققت نجاحا كبيرا، وتخطت نسبة مشاهدتها 10 ملايين على اليوتيوب، عقب طرحها نهاية عام 2019.

يذكر أن الفنان هاني شاكر، نقيب المهن الموسيقية، أصدر قرارًا بمنع التعامل مع مطربي المهرجانات نهائيًا، بعد الجدل الذي أُثير عقب حفل حسن شاكوش وعمر كمال وتجاوزاتهما في استاد القاهرة.

WhatsApp
Telegram
إقرأ أيضاً