اعلان
اعلان

بعد التنمر على سائح بسبب كورونا.. أحمد السقا: "احنا اكبر و اجدع من كده بكثير حقك علينا"

أحمد السقا
أحمد السقا
كتب : منى رجب

حرص النجم أحمد السقا، على تقديم واجب الاعتذار للسائح الآسيوي، بعد التنمر عليه، حيث أنه تركه سائق على الطريق الدائري، بسبب الخوف من فيروس كورونا، وأعرب عن استيائه مما حدث وطلب من جمهوره التواصل مع هذا السائح.

وشارك أحمد السقا متابعيه بصورة للسائح، عبر حسابه الشخصي بموقع تبادل الصور والفيديوهات الشهير 'إنستجرام'، علق على الصورة قائلاً: 'دي مش أخلاقنا يا مصريين، حقك علينا، ويا ريت كل واحد يقف جنب واحد زي ده، لا للتنمر ولا للعنصرية، احنا أكبر وأجدع من كده بكثير حقك علينا، ويا ريت اللي يعرف يوصل للرجل ده يتواصل معايا'.

وتفاعل مع منشور السقا العديد من المتابعين، ومن أبرز التعليقات التي جاءت له كان من المطرب رامي جمال، الذي قال له: 'هتجنن من ساعه ما شوفت الڤيديو ونفسي نعرف نلاقيه ونخليه يشوف المعدن الحقيقي لاهلنا والكرم والجدعنه اللي احنا مشهورين بيها اللي حصله ده عنصريه مربوطه بذعر من المرض لكن ده فعلا مش مقبول وزي ما احنا ممكن الدنيا تسود في عينينا لو عاملونا بره ان اَي عربي يبقي ارهابي ياريت نفهم ان مش كل اسيوي عنده كورونا، احنا اسفين ويارب الدوله تاخد خطوه في حقه تسعده وتسعدنا'.

يذكر انه تداولت مواقع التواصل الاجتماعي فيديو لسائح أسيوي، تركه سائق السيارة التي كان يستقلها على الطريق الدائري، بعد تحذير أحد المارة، ورفضت كل السيارات التوقف له خوفًا من إصابتهم بفيروس كورونا المنتشر حالياً.

WhatsApp
Telegram
عاجل
عاجل
أمريكا "غيرت موقفها" من اجتياح رفح.. كواليس مباحثات غالانت مع مسؤولي البيت الأبيض