المشرف العام على التحرير داليا عماد

السيسي: قوى الشر هدفها إسقاط الوطن وليس مصلحته

أهل مصر
افتتاح السيسي اليوم الجامعة المصرية اليابانية
افتتاح السيسي اليوم الجامعة المصرية اليابانية

قال الرئيس عبد الفتاح السيسى في افتتاح الجامعة المصرية اليابانية اليوم، إن هناك المشككين في أي قرار تتخده الدولة، فهم قوى الشر وهدفهم إسقاط الوطن وليست مصلحته.

وأضاف الرئيس السيسى، خلال كلمته فى افتتاح عدد من المشروعات التعليمية الجديدة فى الإسكندرية، أن مصر ظلت سنوات طويلة بدون رغبة فى التواجد على ساحة التنافسية التعليمية وخارج التصنيف العالمى للجامعات، لافتا أن الوضع الآن تغير ولدينا جامعات تفتتح لأول مرة هذا العام، والبرنامج الذى تم وضعه للجامعات فى المراحل الأولية، معلقًا: "اللى إحنا بنعمله والله مايتعمل".

افتتاح السيسي اليوم الجامعة المصرية اليابانية

وتابع: "عندى فجوة ماضية وعندى المطلوب للسنين اللى جاية.. عندى حاجتين أنهى الفراغ والفاصل اللى بين ما نحن فيه ثم العمل للقادم، أنا مستعد أتسأل عن كل كلمة بقولها من منظور علمى لمستقبل 30 سنة".

الدولة تقاعست في عدم شرح القضية لشعبها

وأكد الرئيس السيسي أن الدولة تقاعست في عدم شرح القضية لشعبها، لكن في نفس الوقت مكنتش تقدر تعمل أكثر من اللى اتعمل.. والله العظيم اللى احنا بنعمله ما يتعمل، بس بنعمله بفضل الله سبحانه وتعالى".

يذكر أن الرئيس عبد الفتاح السيسي، يفتتح اليوم، الجامعة المصرية اليابانية للعلوم والتكنولوجيا، بمدينة برج العرب في محافظة الإسكندرية، وعددا من الجامعات الأهلية الأخرى.

إقرأ أيضاً:
السيسي للمصريين في افتتاح الجامعة اليابانية: "اللى احنا بنعمله والله ما يتعمل"
السيسي في افتتاح الجامعة اليابانية: كل قرار بناخده هدفه مصلحة الشعب مش تعذيب الناس
السيسي في افتتاح الجامعة المصرية اليابانية: "كل إجراء بنعمله هنلاقي مشككين"
عاجل
عاجل
"الأرصاد": طقس اليوم حار رطب.. والعظمى بالقاهرة 36 درجة مئوية