اعلان

على طريقة خاتم سليمان.. إخواني يدعي أن السيسي يسيطر على المصريين بالجن والعفاريت

الرئيس السيسي
الرئيس السيسي
كتب : أهل مصر

عاد الإخواني سامح أبو عرايس المنسق العام السابق لحملة عمر سليمان رئيسا، لأحاديثه المثيرة للجدل والمغلوطة والتي كان آخرها ادعاؤه بأن الرئيس عبد الفتاح السيسي يرتدي خاتما يمنعه من حدوث ثورة ضده.

وزعم الإخواني سامح أبو عرايس، المنسق العام السابق لحملة عمر سليمان رئيسًا، قائلا 'علشان الناس اللى مستغربة ليه ما بتحصلش ثورة ضد السيسي رغم حالة الغليان اللى عند الناس؟ السر هو خاتم الحماية السحري اللي لابسه السيسي على طول ودائما تلاقوه بيلمسه ويحركه خلال كلماته للناس'.

ادعاءات سامح ابو عرايسادعاءات سامح ابو عرايس

وأضاف أبو عرايس خلال ادعائه عبر تدوينة له عبر موقع التواصل الاجتماعي 'فيسبوك': 'الخاتم دة خاتم سحري يسخر له كائنات ما ورائية ويساعده في السيطرة على الجماهير زي الجن اللي كان مسخر لسليمان وده سبب إن الرئيس السيسي قال قبل كدة 'ففهمناها سليمان'.. علشان كدة صعب ثورة تحصل إلا لو السيسي قلع الخاتم.. بس كدة!'.

وكان الإخواني سامح أبو عرايس، يؤيد جماعة الإخوان الإرهابية مؤكدا أنها جماعة وطنية نشأت في مصر مقدما لهم اعتذاره على الرغم من محاولاته الادعاء بعدم الانتماء لهم إلا أن كل ما ينشره يتعلق بتأييدهم.

وكان قد كتب في تدوينة له على صفحته الرسمية على 'فيسبوك': 'مين اللي قال إن الدين الإسلامي أو المسيحي من ثوابت الأمة المصرية؟ أنا باحترم دين كل إنسان ورأيه، لكن ماتقولش إنها من ثوابت مصر'.

وقال عرايس: 'الدين الإسلامي دين قادم من جزيرة العرب وفرضوه على المصريين بعد احتلالهم لمصر يعني مش من ثوابت مصر، أما الدين المسيحي فهو كمان قادم من اليهود يعني مش من ثوابت مصر'.

وأضاف: 'مصر أقدم من الأديان دي بكثير، ولو عاوزين نرجع للدين اللي هو من ثوابت مصر فهو دين حورس وإيزيس وأوزريس، اللي كان دين حضارة مصر القديمة'.

وقال: 'يعني مش هيبقى دين إسلامي عربي ولا دين مسيحي يهودي، وبالمناسبة لو ركزنا هنلاقي أن اليهودية سرقت فكرة التوحيد المصرية بتاعة إخناتون ونسبوها لموسى، وبعدين سرقوا فكرة الأقانيم الثلاثة والثالوث وحلول الروح القدس وهي أساس ديانات مصر القديمة (إيزيس وأوزريس وحورس) ونسبوها لليهود من خلال المسيحية، يعني تحولت إيزيس إلى مريم وحورس إلى يسوع المسيح أو عيسى، وبعدها سرقوا أناشيد إخناتون وسموها 'مزامير داود' طبعا بعد إضافة تحابيش اليهود الدموية ولعناتهم عليها. يعني أنت عندك ديانة حورس في مصر هي أصل المسيحية، وعندك ديانة إخناتون هي أصل اليهودية والإسلام بعدما أضاف العرب واليهود جزءًا من ثقافتهم القبلية عليها'.

وأضاف: 'فياريت ماحدش يقول ماتشككوش في ثوابت لأن ثوابت مصر أقدم بكثير من هذه الأديان، ومرة تانية ده مجرد رأي مش دعوة لأي حد لتغيير فكره ولا استهزاء بأي دين. لكن تفكير منطقي وتاريخي. وحورس يحفظكم!'.

WhatsApp
Telegram
إقرأ أيضاً