اعلان

"إيه آخرة المهزلة دي!".. غضب بين أولياء أمور "تانية ثانوى" بسبب التسريب: "الامتحانات بتتحل على التليفونات"

غضب أولياء أمور الصف الثانى الثانوى
غضب أولياء أمور الصف الثانى الثانوى

سادت حالة من الغضب بين أولياء أمور طلاب الصف الثانى الثانوى بشأن تسريب امتحان اللغة الأجنبية الثانية الفرنسية، وعبرت 'هدى' قائلة 'الامتحانات بتتحل على التليفونات.. عيالنا مستقبلهم بيضيع، طب وبعدين يعنى وإيه آخرة المهزلة دي'.

وقالت سيدة أخرى: 'وفي سنة تالتة هيبقى كده بردو، الطالب المتفوق هو اللي هيعرف يغش أكتر'، وعبرت أخرى قائلة: 'احنا كأمهات بنقدم شكوى للوزير.. امنع دخول الموبايل اللجان علشان المهازل دى من طلبة مش متحملة أى مسؤولية وبالشكل دة هيتظلم طلبة كتير'.

تسريب امتحان اللغة الفرنسية

وتداول طلاب الصف الثاني الثانوى أسئلة امتحان اللغة الأجنبية الثانية 'اللغة الفرنسية'، وبدأوا 'الحل الجماعى' للأسئلة على جروبات وتس اب وفيس بوك، وعلق أحدهم: 'غشوا بسرعة'.

تسريب اللغة الفرنسية

وانتشرت بمواقع التواصل الاجتماعي، أسئلة امتحان اللغة الفرنسية، نشرها طلاب الصف الثاني الثانوي، بشعبتيه العلمية والأدبية، من داخل اللجان في امتحانات الفصل الدراسي الأول، للعام الدراسي الحالي 2020.

غضب أولياء الامور بسبب تسريب امتحان اللغة الفرنسية

ويؤدي طلاب الثاني الثانوي الاختبار في مدارسهم الأصلية، إلكترونيا في المجهزة وورقيًا في غير المجهزة، وبنظام الـopen Book، ويواجه الطلاب اليوم اللغة الأجنبية الثانية ، وتنعقد الامتحانات في الفترة الصباحية من 9 صباحا وحتى 11 ظهرا.

WhatsApp
Telegram
إقرأ أيضاً
عاجل
عاجل
الحكومة تدرس وقف تخفيف أحمال الكهرباء خلال فترة امتحانات الثانوية العامة 2024