اعلان

"عاوزين نرجع مصر".. المصريين العالقين في لبنان يستغيثون بالسيسي (فيديو)

المصريين العالقين في لبنان
المصريين العالقين في لبنان

بعث عدد من المصريين العالقين في دولة لبنان، بسبب تفشي فيروس كورونا المستجد، استغاثة عاجلة للحكومة المصرية، مؤكدين على انهم يعيشون حالة من العرب بسبب الوباء العالمي.

وقال أحد المواطنين يدعى السيد البيلي، من محافظة الغربية، ومقيم بلبنان منذ 26 عامًا: 'الوضع في لبنان صعب فوق التخيل، والجالية المصرية لم تستطع التواصل مع السفير المصري بلبنان، بسب مشاغله السياسية، و الجالية في لبنان بدأت تشحت ومش عارفين يشحتوا منين، وعايزين نروح ومش عارفين نروح، بسبب حظر السفر'.

وتابع السيد البيلي: 'استغيث بالسفير انه يوصل صوتنا للرئي عبدالفتاح السيسي، وهو هيقدر يحل مشكلتنا لأنه لو عرف بوضعنا هيقدر يعمل إنزال وياخدنا لبلدنا لأنه مش هيرضى بالوضع اللي ولاده فيه، المصريين هنا مش لاقيين ياكلوا عيش حاف، احنا عايزين تدخل من دولتنا عشان منمتش هنا'.

وأضاف: 'الناس هنا عايشين في منتهى المهانة والمذلة بسبب الوضع الاقتصادي اللي في لبنان، والرئيس السيسي ميرضيهوش الوضع واحنا بنطالب بتووصيل صوتنا له انه ينقذنا من الوضع السيئ اللي بنعيشه، ومفيش حاجة صعبة على مصر هما يقدروا ينقذونا، ومش عايزين المخنثين بتوع قطر والخونة يقعدوا يقطعوا في سيرتنا احنا دولتنا قادرة تحمينا والمسؤولين أول ما يوصل صوتنا هينقذونا، تحيا مصر ويحيا الرئيس السيسي تحية وألف تحية لرئيسنا والمسؤولين الشرفاء'.

وكتب عدد من أعضاء الجالية المصرية في لبنان، على الصفحة الرسمية للسفارة المصرية في لبنان، استغاثات عاجلة منها: ' يا جماعه والله حرام بقالي 3 أشهر قاعد من الشغل والإقامة واقفه بالأمن العام بقالها 8 أشهر وقدمت على مغادرة استرداد ملف انا والكفيل من أول شهر 2 ومفيش'.

وعلق شخص آخر: 'كل الشكر والتقدير والاحترام للسفارة المصرية نرجوا من سيادة السفير النظر في رجوع المصريين الموجودين هنا على أرض لبنان لعودتهم إلى مصر.. أناشد سيادة السفير المصري في إيجاد حل لهذه المشكله في ظل هذه الظروف الصعبة على الجاليه المصرية هنا وهل هناك حل بعد تعليق الطيران'.

WhatsApp
Telegram
إقرأ أيضاً