المشرف العام على التحرير داليا عماد

محاكم الأسرة في أسبوع.. صفاء: "ضرب أمي بالقلم عشان طلبت فلوسها".. وعلا: "اكتشفت انه بيكلم بنات ليل مقابل كروت شحن"

أهل مصر
محكمة الأسرة
محكمة الأسرة
اعلان

شهدت محاكم الأسرة العديد من قضايا الخلع والطلاق وغيرها خلال هذا الأسبوع، باختلاف الأسباب والدوافع، أبطال هذه القصص أشخاص عاديون ولكن كتب لهم القدر أن تسجل أسماؤهم فى سجلات القضاء.

وترصد "أهل مصر" أغرب القضايا التى طرأت على محكمة هذا الأسبوع.

منار في دعوى نفقة: "بيدي مرتبه لأمه وهي اللي تصرف على البيت"

"بيسمع كلام والدته فى كل حاجة وبينفذه من غير نقاش حتى لو على حسابى، من أول ما حملت بعد ٤ شهور من الزواج ووالدته بترفض انى أروح أكشف عند دكتور، وعملت لى كشف متابعة فى الوحدة الصحية، وكنت بروح معاها بعد ما وعدونى ان المتابعة بس هنا لكن فى الولادة هروح عند دكتور خاص، لكن للأسف طلعوا كذابين وكنت هموت وهم مصرين انى أولد فى مستشفى عام حكومى، لحد ما والدتى أنقذتنى وروحت للدكتور".. جاءت هذه الكلمات على لسان منار وهى داخل محكمة الأسرة لرفع دعوى نفقة ضد زوجها، بعد أن رفض دفع مصاريف الولادة أو سبوع المولود، حتى شراء ملابس الطفل رفض أن يدفع ثمنها على حد قول الزوجة.

علا: "اكتشفت انه بيكلم بنات ليل مقابل كروت شحن"

لم تتخيل "علا" أن حياتها ستصبح جحيما فى ليلة وضحاها بسبب تصرفات زوجها التى اكتشفتها مؤخرا بعد الزواج، حيث كانت تظن أنه ليس له أى علاقات نسائية، لتفاجأ بأن لديه صفحة باسم مستعار يتحدث من خلالها مع الفتيات على مواقع التواصل الاجتماعي الفيس بوك مقابل كروت شحن، كانت صدمة قاسية لها مما جعلها لا تستطيع أن تغفر له وتقف داخل محكمة الأسرة لرفع دعوى خلع منه بعد ٣ سنوات من الزواج مبررة استحالة العشرة معه.

منى: "عايز يشغلنى أمسح بلاط المستشفى عشان أعمل عملية للخلفة"

عمري ما تخيلت أني أوصل للمرحلة دي مع جوزي لدرجة انه لما عرف من الدكتور اني محتاجة عملية بـ٢٥ ألف عشان أخلف، رفض يدفع لي فلوس رغم انه معاه بحجة ان والدته تعبانة وهي أولى بيهم، وأنا عارفة انه بيكذب وقررت اشتغل في حضانة معلمة تأسيس أطفال، لكن مرتبها قليل ولما طلبت منه أنه يساعدني لقيته جاب لي شغل عاملة نظافة في مستشفى بألفين ونص وعايزني أمسح بلاط هناك ويقول لي "حوشي واعمل لى العملية لنفسك"، جاءت هذه الكلمات على لسان منى وهى داخل محكمة الأسرة لرفع دعوى خلع من زوجها مبررة استحالة العشرة معه.

صفاء: "ضرب أمي بالقلم عشان طلبت فلوسها"

لم تتخيل صفاء أن زوجها يملك كل هذه الصفات السيئة، ولا يقدر والدتها التى ساندته فى إقامة مشروع خاص له، وأعطته الأموال على سبيل الاقتراض لحين نجاح المشروع، ولكن أخلف وعده وغدر بهما مما جعلها تقف داخل محكمة الأسرة لرفع دعوى خلع منه مبررة ذلك بقولها: "لما اتجوزنا كان مزنوق ماديا ويدوب اللى جاى على قد اللى رايح، ووالدتى كانت بتساعدنا من معاش والدى، وخاصة إني وحيدة ماليش اخوات، لحد ما طلب ان والدتى تسلفه مبلغ يفتح مشروع، واتفق أنه أول ما المشروع ينجح يردهم لكن محصلش وضرب أمي".

هبة: "جوزي قماص وبيزعل من أقل حاجة"

قماص جدا وبيزعل من أقل حاجة، وأفضل اتأسف بالأيام عشان يقبل يكلمني والمشكلة انه بيزعل لما يكتشف انى حكيت حاجة لأهلى، وهو كل أسرار بيتنا وحياتنا الشخصية عارفينها، بأدق التفاصيل لحد ما وصلت انى مش طايقة العيشة معاه من كتر خلافاتنا وزعله اللى مش بيخلص، خلانى مبقتش عارفة أعيش حياة مستقرة زى كل الناس، على طول متوترة وقلقانة".. جاءت هذه الكلمات على لسان هبة وهى داخل محكمة الأسرة لرفع دعوى خلع من زوجها بعد عامين من الزواج مبررة استحالة العشرة معه.

إقرأ أيضاً:
اعلان