اعلان

في عيد ميلاده| قرينة الرئيس تكشف جوانب من حياة السيسي: يعشق «الخُضار».. ويحب المشي بعد صلاة الفجر

الرئيس السيسي
الرئيس السيسي

كشفت سيدة مصر الأولى انتصار السيسي، قرينة الرئيس عبدالفتاح السيسي، جوانب في حياة الرئيس عبدالفتاح السيسي، خلال لقاء سابق مع 'صاحبة السعادة' والذي تقدمه إسعاد يونس، على قناة 'dmc'.

عيد ميلاد الرئيس عبدالفتاح السيسي

ويصادف، اليوم السبت، عيد ميلاد الرئيس عبدالفتاح السيسي، فهو من مواليد 19 نوفمبر 1954.

وقالت السيدة انتصار السيسي، إن الرئيس السيسي يحب الخضار، بجانب طبق السلطة فهو أمر أساسي لا يمكن الاستغناء عنه، ويحب الحلويات الشرقية جدًا، وخاصة الكنافة والبسبوسة.

الرئيس يعلم ما يدور داخل البيت

وأكدت السيدة انتصار السيسي، أن عدم تواجد الرئيس السيسي في البيت لا يدل أنه لم يكن على دراية بما يحدث، حيث كان يتواصل دائمًا ويعرف ما يدور داخل البيت، قائلة: 'كان بيحب دايمًا إنه يكون موجود معانا ويبقى عارف كل شيء'.

أحلام الرئيس السيسي قبل الرئاسة

وقالت إنه كان خلال فترة خطبتهما ينتقد السلبيات خاصة الإسكان والعشوائيات.

وتابعت: 'كنت أقول له أنت نفسك تعمل بيت وتجمعهم كلهم فيه، ليرد بقوله أبني لهم منطقة سكنية، وهو الحلم الذي حققه بعد الرئاسة'، مشيرة إلى أنها كانت تقول له من كثرة حماسه: 'ربنا هيديك ثواب علشان بتفكر كدا'.

وواصلت: 'الرئيس السيسي يحب المشي يوميًا بعد صلاة الفجر'.

وروت السيدة انتصار السيسي، أول لقاء بينهما، قائلة: 'هو جه عند جدتي اللي هي خالته، أول ما كلمني ماحستش إنه واحد جاي يحب.. ده بيقولي إنت بتذاكري كويس، وقالي ورينى كده- كنت عاملة جدول امتحانات– قالي ذاكرى كويس، لأن المذاكرة دي هي اللي هتوقف جنبنا، قلتله: جنب مين؟ أنا أصلًا لسه يدوب بتعرف'.

وأضافت: 'كانت البداية فيها جدية، تحسسك إن الإنسان ده مسئول، واتكلمنا وعرفت منه إيه السبب اللي خلاه يبقى عاوز المواصفات دي، لأنه هيبقى ضابط، وهيبقى مسئول، ومش هيكون متواجد بالبيت فعاوز اللى يخترها تكون قد المسئولية اللى هتمشى معاه مشوار حياته'.

WhatsApp
Telegram
إقرأ أيضاً
عاجل
عاجل
كولر: لا نمتلك الأفضلية على الترجي.. ومباراة الغد تختلف عن لقاء الموسم الماضي