اعلان

أحمد موسى عن أسعار السلع: قُرص الطعمية المحشية بقى من الرفاهية

أحمد موسى
أحمد موسى

انفعل الإعلامي أحمد موسى موجة الغلاء الفترة الماضية قائلا: 'قرص الطعمية المحشية بقى من الرفاهية'.

وخلال تقديم برنامجه 'على مسئوليتي' المذاع الآن عبر فضائية 'صدى البلد'، تابع موسى: 'أنا يا جماعة مش بتكلم في غير فول وطعمية وكشري، مجبتش سيرة حاجة تاني.. ده في واحد من الناس بيقولي البيضة بـ 3 جنيه، وشخص غيره قالي بـ 3 وربع، وواحد تاني قالي البيضة المسلوقة بـ 8 حنيه'.

ارتفاع أسعار السلع

وواصل موسى: 'نفسي أعرف العبقري اللي بيبيع البيضة المسلوقة ده بـ 8 جنيه عملها ازاي؟.. ما أنت بتكسب.. اخترعت الذرة وأنت بتسلقها يعني عشان تبيع البيضة أم 3 جنيه بـ 8 جنيه'.

وفي وقت سابق انفعل الإعلامي أحمد موسى بسبب الغلاء قائلا: «مفيش واحد من الـ100 مليون مصري مش بيتكلم عن أسعار السلع.. يا جماعة مفيش سلعة سعرها ثابت وكل يوم السلعة سعرها بيزيد.. الواحد يشتري الحاجة من محل وسعرها في المحل اللي جنبه مختلف».

أسعار السلع

وخلال تقديم برنامجه 'على مسئوليتي' المذاع عبر فضائية 'صدى البلد'، تابع موسى: 'ده مسئولية مين؟.. امتى نضرب بيد من حديد؟.. مفيش دولة عندها الحاجة بتتسعر 10 مرات.. الناس بتحقق ثروات على حساب المواطن، مفيش رقابة ولا إجراءات'.

زيادة الأسعار

وأكمل موسى: 'الناس اللي بترفع الأسعار بتزود على المواطن لأنهم عارفين أن مفيش رقابة.. مش هتلاقوا سلعة واحدة سعرها ثابت وموحد'.

وأردف موسى: 'لابد من التحرك الفوري، كفاية تحذيرات.. لينا شهور بنحذر ومفيش نتيجة، زي ما خدنا إجراءات للأرز نشوف باقي السلع'.

وفي وقت سابق كشف المهندس عبدالمنعم خليل رئيس قطاع التجارة الداخلية بـ وزارة التموين، حقيقة الأسعار المقررة من وزارة التموين لكل أنواع الأرز المصري.

سلسلة إجراءات لتوفير الأرز

وخلال مداخلة هاتفية بغرفة الأخبار المذاع على قناة 'دي إم سي'، اليوم، أكد خليل أن هناك سلسلة من الإجراءات تتخذها الوزارة لتوفير الأرز في جميع أنحاء الجمهورية ليكون متداولا لجميع المواطنين بالسعر العادل.

وأوضح أنه خلال اجتماع وزير التموين والتجارة الداخلية 'علي المصلحي' مع المديريات أصدر تشديدات لتوفير الأرز للمواطن المصري بالسعر العادل على مستوى الـ27 محافظة في الجمهورية، فالوزير أمر بحرية نقل الأرز الأبيض بجميع المحافظات دون تصاريح، مع الأخذ في الاعتبار كافة القرارات المنظمة للأسعار طبقا للقرارات في هذا الشأن.

إجراءات قانونية ضد الممتنع عن التوريد

وأشار خليل إلى أنه يتم توجيه إنذارات لمن لا يورد طنا عن كل فدان، طبقا للكشوف الموجودة في مديريات التموين، وحال عدم التوريد بعد الإنذار يتم اتخاذ الإجراءات القانونية ضده، لكون الأرز من المحاصيل الاستراتيجية الهامة التي يجب الحرص على توافرها بالأسواق.

WhatsApp
Telegram
إقرأ أيضاً