اعلان

السيسي للمصريين: «البلد محتاجة مننا 3 حاجات» (فيديو)

السيسي في المنيا
السيسي في المنيا

رد الرئيس عبدالفتاح السيسي، على مطالبة إحدى الأعضاء بالمجتمع المدني بتشديد الرقابة على الأسواق، قائلا: 'رقابة من مين متابعة من مين اللي شغالين دول مين دول احنا  الشعب، انتبهوا إن إحنا اللي بنشتغل وأهالينا اللي بيشتغلوا وإن قصروا.. الحكومة مش في الناحية التانية'.

وقال السيسي، خلال جلسة نقاشية مع عدد من أهالي محافظة المنيا، على هامش جولته التفقدية بعدد من المشروعات التنموية بالمحافظة المنيا، اليوم الخميس: 'بنأكد على كل مسئول في المنيا يخلي باله من شغله، ونقول لبعضنا وفي كل حتة في مصر أن أخويا أو أبويا اللي شغال في حتة بمصر، البلد محتاجة 3 حاجات منك.. إخلاصك، وأمانتك، وعملك'.

وأضاف: 'الجهاز الإداري يعمل به 6 ملايين يعني 6 ملايين أسرة يعني 30 مليون مواطن.. لو الأسرة 5 أفراد أب وأم من 2 – 3 أطفال.. 30 مليون'.

وأكمل: 'طب النهاردة هنا في موظفين قاعدين معانا طبعا.. مش كده.. وفيه هنا مسئولين أكيد.. انتى تقولي بقي هنتهز الفرصة أنك موجود وأكد على كل مسئول معانا في المنيا يخلي باله من شغله.. يبقى احنا كده بنتكلم كلام مناسب للظروف الحياتية بتاعتنا.. واسمع منك يارب أقدر أسمع وأعمل'.

افتتاح السيسي مدينة المنيا الجديدة

يفتتح الرئيس عبد الفتاح السيسي، رئيس الجمهورية، عددًا من المشروعات التنموية التي تم الانتهاء منها ضمن مبادرة 'حياة كريمة' في محافظة المنيا، يأتي على رأسهم قرية المعصرة النموذجية في مركز جنوب محافظة المنيا.

حرص الرئيس السيسي على التواجد مع أهل قرية المعصرة التابعة لمركز ملوي في محافظة المنيا والتواصل معهم بشكل مباشر في لقاء مفتوح.

واصطف أكثر من 1500 متطوع من التحالف الوطني للعمل الأهلي التنموي لاستقبال الرئيس السيسي في قرية المعصرة في محافظة المنيا.

كما تفقد الرئيس السيسي عددًا من مشروعات حياة كريمة داخل قرية المعصرة، والتي تضم مجمع الزراعي ومركز إنتاج الألبان ومكتب البريد بالقرية.

ووجه الرئيس السيسي التحية للمتطوعين تقديرًا لجهود المبذولة ضمن المشروعات والمبادرات في قرى حياة كريمة بمراكز محافظة المنيا والتي سعت لتحسين معيشة المواطنين في القرى الأكثر احيتاجا.

WhatsApp
Telegram
إقرأ أيضاً