اعلان

عقار الإسكندرية المنهار.. شهود العيان: «في ناس وسودانيين تحت الأنقاض»

عقار الاسكندرية المنهار
عقار الاسكندرية المنهار

تلقى اللواء أحمد حبيب، رئيس حي شرق الإسكندرية، بلاغًا بـ انهيار عقار قديم بـ12 خلف شارع النسفي بمنطقة فلمنج بنطاق الحي، وهو عقار قديم مكون من دور أرضي و4 طوابق، خال من السكان دون حدوث أية إصابات.

وكلف اللواء محمد الشريف محافظ الإسكندرية يكلف كافة الجهات المعنية وقوات الحماية المدنية بالانتقال إلى موقع انهيار عقار مكون من أرضى و١٣ طابقا ويستخدم غالبيتها شقق مصيفية.

وأجرت قناة 'العربية'، لقاء مع بعض الناجين والشهود على واقعة حادث انهيار وانشطار عقار في محافظة الأسكندرية، حيث قالت سيدة: 'ولاد خالتي في العمارة والعمارة فيها ناس مصيفين كتير وناس من السودان وفي ناس كانت نايمة وناس كانت صاحية والعمارة وقعت بيهم وكلها ادوار واحنا كنا ساكنين في التامن'.

شهود عقار الاسكندية

وأضافت: 'أنا قاعدة مستنية أشوف 4 شباب كانوا جايين يصيفوا وإحنا في أيام مفترجة وربنا ما يحرق قلب حد.. انا ابني متوفى بقاله شهرين وناري والعة على الناس اللي جوا'.

بينما قال آخر وأحد شهود الواقعة: 'العمارة كويسة وعدد طوابقها 13 لكن اللي حصل في واحد طالع يبني آخر دور الـ14، واحنا بقالنا شهرين بنعمل محاضر ونبلغ الحي والمحافظة ويجي الحي يكسر وحنكشة ويمشي، وكنت بتصل بالحي دايما من حوالي شهرين قبل ما تقع العمارة'.

وأكمل: 'انا كنت بجيب عيش من الفرن وطالع يدوب دخلت الباب لقيت الكمر في السقف بطقطق وابني طلع من الشباك عمال ينادي يا جماعة اللي فوق الكمر فرقعت يدوب مكملش كلمتين شاء القدر العمارة تقع، قدرت أطلع ناس كتير من الجنب التاني، لكن في ناس لسة موجودين تحت الانقاض ربنا أعلم بيهم'.

WhatsApp
Telegram
إقرأ أيضاً