اعلان

عقار اسكندرية المنهار.. سيدة تنهار من البكاء بعد فقدانها ابنها: «العمارة اتهبدت في الأرض»

عقار الاسكندرية المنهار
عقار الاسكندرية المنهار

تلقى اللواء أحمد حبيب، رئيس حي شرق الإسكندرية، بلاغًا بـ انهيار عقار قديم بـ12 خلف شارع النسفي بمنطقة فلمنج بنطاق الحي، وهو عقار قديم مكون من دور أرضي و4 طوابق، خال من السكان دون حدوث أية إصابات، في عقار اسكندرية المنهار.

وأجرى مراسل موقع جريدة 'أهل مصر'، لقاء مع بعض الناجين وشهود عيان عقار الاسكندرية المنهار، حيث كشفت إحدى السيدات التي فقدت ابنها البالغ 26 عامًا تحت الإنقاض، تفاصيل انشطار العقار في التاسعة صباح اليوم الإثنين.

وقالت 'السيدة': 'الدور الـ14 والأخير كان في واحد بيبني فيه وبنوا 6 شقق مخالف، الحي كل شوية يجي ويصور انه كسر شوية حاجات ويمشي، وبعدين الساكن يقوم يكمل ويبني ويصب الخرسانة'، مضيفة: 'الانهيار حصل 9 الصبح، لقينا هبده قوية في الأرض نطرنا من مكانا، كان في شكاوى في الحي كتير لكن مفيش حاجة بتحصل، انا ساكنة في الدور الـ12 انا كنت نازلة على السلالم وفي شباك في الخلفي من الدور التالت قدرت اخرج منه والحارس كان بيكسر الحيطة عشان يخرج السكان'.

عقار اسكندرية المنهار

وتابعت: 'ابني لسة تحت الأنقاض كان بينادي على الناس اللي فوق يا جماعة بطلوا شغل البيت هيقع كان اخر حاجة قالها وبعدين البيت وقع، العمارة قديمة بقالها 50 سنة، ومعظم الشقق كانت ساكنة وفي ناس جوا'.

وكلف اللواء محمد الشريف محافظ الإسكندرية يكلف كافة الجهات المعنية وقوات الحماية المدنية بالانتقال إلى موقع انهيار عقار مكون من أرضى و١٣ طابقا ويستخدم غالبيتها شقق مصيفية.

WhatsApp
Telegram
إقرأ أيضاً