اعلان

"single mother".. لم تكن صاحبة الرزيلة ولكنها الأم المطحونة

اشتعل رواد مواقع التواصل الاجتماعي، ضد فكرة تم طرحها، من قبل الصفحات الحقوقية، على موقع التواصل الاجتماعي "فيس بوك"، بما يسمى:" single mother"، أو الأم الوحيدة.

وتم ترجمة تلك الفكرة، على أنها دعوة للرزيلة، من أجل إنجاب الأطفال، بسبب تأخر سن العنوسة، وخرجت التعليقات، بمنتهى القسوة والهجوم على تلك الفكرة.

أخرون ربطوا مصطلح السينجل مازر، بقصة هدير مكاوي التى تزوجت عرفيا بدون علم أهلها، لتكن أول سينجل مازرز من وجهة نظرهم، وغيرهم من الانتقادات اللاذعة لتلك الفكرة، ولكن من الواضح أن مصطلح الـ"سينجل مازر" بمفهومه الصحيح، يختلف كل البعد عن المفهوم المغلوط، الذي اعتقده هؤلاء الرواد.

وأكدت، نيرمين أبوسالم مؤسسة جروب اجيبشن سنجل مازر:،" للأسف الكثيرون يحبون الهري، لإن مصطلح "سنجل مازر"، بالتعريف الاجنبى والعالمى هى الام التى لديها طفل أو اطفال يعتمدون عليها والتى تكون ارملة أو مطلقة أو غير متزوجة، كأم وحيدة فقد ضحت باستقلاليتها المادية والاجتماعية من اجلهم".

وأضافت: "السنجل مازر، هى أو هو الشخص الوحيد الذى يتحمل المسئولية اليومية لتربية طفل أو اطفال، والأم هى عادة مصدر الرعاية الرئيسى فى مثل هذا الهيكل الاسرى الذى نشأ نتيجة لوفاة الاب او الطلاق او التلقيح الصناعى أو الحمل الغير مخطط له".

وتوضح: "داخل من ضمنهم الارملة والمطلقة، فهذا لا يعنى دعارة وهرى وتحريض على الرزيلة وامخاخ مريضة، فنحتاج إلى أن نقرأ جيدا عن الثقافة، قبل الكلام الكثير والبلبة".

وتشير إلى التعريف المصري، قائلة اتشرف، أنا نرمين أبوسالم مؤسسة جروب اجيبشن سنجل، بوضعه:" فهي الأم المعيلة المطحونة الكادحة الشقيانة على اكل عيش ولادها اللى ابوهم مات او طلقها او غاب لاى سبب ما واللى جايباهم بالحلال مش بالرزيلة ولا عن طريق بيوت الدعارة.. ولقت نفسها فجأة لابسة فى الحيط مسئولة عن ارواح عن تربية اطفال، عن اسرة باكملها مسئولية مادية ونفسية وتربوية واجتماعية لوحدها فى مجتمع اقل ما يمكن ان نشبه به بالغابة وفى ظل ضغوط مادية ومعنوية ومجتمعية طاحنة لا قانون يدعمها ولا سياسات بتدعمها ولا مجتمع بيدعمها على الاقل بس عشان العيال الغلابة اللى بتجرى عليهم لوحدها".

وتستكمل:" هى الأم اللى متمرمطة فى المحاكم عشان تجيب حقوقهم المادية عشان ياكلوا ويشربوا ويدخلوا مدارس واللى الاب فى اغلب الاحوال فى حالة وجوده على قيد الحياة خالع منها بدل مايتشردوا ولا بدل هى تنحرف عشان تجيب فلوس تصرف عليهم عشان ساعتها نبقى ان شاء الله نربطها بالدعارة والرزيلة عن حق".

وتوضح هي:" الأم التي تواجة مجتمع ذكورى منافق عنده ازدواجية معايير فيه معظم الرجالة مش شايفينها غير انها واحدة ست لا ينظروا إليها إلا بشهوة الرجل والمفروض، إنها ضعيفة ومنهارة وواقعة فى عرض واحد فيهم وغيرهم شايفين انها فرز تانى او معيوبة وهما بذات نفسهم ممكن يكون عندهم فى العيلة واحدة واكتر بظروفها".

"فهى اللى مش شايفة لادول ولادول وصاحية من النجمة جرى على الشغل وجرى على المدارس وجرى على التمارين وجرى على الدروس وجرى على طلبات الاولاد وجرى على الدكاترة والمستشفيات وجرى على المحاكم وجرى على المحامى وجرى على الشغل الثانى ماهو اصل وظيفة واحدة ماتقضيش وجرى تصد فدة وتحمى نفسها من دة وتحارب هنا وهناك بس عشان تعيش هى وولادها، هى ديه السنجل مازر، وهذا هو المفهوم الصحيح لها، وليس له أى علاقة بالرزيلة، يا متعلمين يا بتوع المدارس".

وتختتم حديثها:" قبل ماتتكلموا عن السنجل مازر، اللى هى اجدع وارجل واشرف من اى حد فيكم راجل أوست، كلفوا نفسكوا شوية واتثقفوا واقروا وافهموا الجروبات التى تدعم السنجل مازر فى مصر، وماهى أهدافها، والخدمات التى تقدمها حتى ننشأ أجيال سوية، بدل من الأولاد المشردة، بدلا من محاربة تلك الجروبات التى تدافع عن اختك وامك وبنتك، فأصبح لا يخلو بيت في مصر من السنجل مازر، وبدلا لما نحط أيدينا في أيد بعض، ونحلول حل المشكلة، ونساعد الأم المعيلة، ونتعاون مع الجروبات والجهات التى تدعمها خلينا كدة نقعد نهرى ونحور فى المفاهيم والاهداف واذ فجأةً تحول الموضوع إن السنجل مازر، دى هى التى خلفت من غير ماتتجوز والست الشمال وغيره من الافكار المريضة، مانبقاش فى مصر لو معملناش كدة".

إقرأ أيضاً
WhatsApp
Telegram
إقرأ أيضاً
عاجل
عاجل
جروبات الغش تنشر صورا لأسئلة امتحانات الفصل الدراسي الثاني للثانوي العام