اعلان

خالد الصاوي يتحدث عن "مصر للطيران": "هذه كلمة الحق"

خالد الصاوي
خالد الصاوي

مدح الفنان خالد الصاوي مصر للطيران والبنك الأهلي، عبر حساباته الخاصة على مواقع التواصل الاجتماعي.

وكتب "الصاوي" عن مصر للطيران: "سافرت بلاد كثيرة على مدار ثلاثين سنة وشهادتي للحق لا وراها منفعة ولا مجاملة ولا بجر بها ناعم ولا بمهد لأي تراجع عن مواقفي اللي على رقبتي تغييرها إلا بقناعة جديدة تيجي مني مش تفرض عليا.. بقول ده تأكيدا لالتزامي الدائم أمام نفسي وأحبائي والحياة.. بقول "كلمة حق" في وقتها كما أظن".

وأضاف: "مصر للطيران تعاملا وإدارة وكفاءة مهنية وضيافة، ومطار القاهرة بما فيه من فنيين وتنفيذيين وشرطة أصبحوا جيدين جدا بالمقارنة مع مطارات وشركات كبرى الدول، والأمن فعال ونشط ومش بصلف دول ديمقراطية من بره! بس عنصرية من جوة.. لو بس أضفنا لمسات محتاجينها في كل ارجاء البلد طبعا حنتقدم بوضوح.. وهي حزمة مع بعضها والنظام اللي بيتبناها بيكتسب الهيئة المتحضرة، حاجات محتاجاها مصر في كل مؤسساتها الرسمية والأهلية عشان نحس بتحسن ما في حياتنا.. وده كله لا يتعارض مع الروح العام لحتمية التغيير..

القانون عالكل

الاستثناءات محرمة

كرامة الإنسان من غير ما نشوف بطاقته

الطابور مقدس

-الأطفال والمرضى وكبار السن والمعوقين مش حمل ثقيل ورا المجتمع بل هم مراية قلبه وضميره وعقد اجتماعي آدمي.. (ومن العار أننا مهد التعاون والنظام وبيت الشرائع ومضيفة المرسلين والصالحين بس المعاملة فكست مننا!! وختاما.. السمكة تفسد من رأسها، والقمة لو عاوزة تصلح لابد تبدأ بنفسها)

أما عن البنك الأهلي فكتب قائلًا: وبالمناسبة البنك الأهلي بقى أفضل من بنوك غربية، ومزيكا ورقصات المهرجانات منتشرة بره صاروخ، والمصريين في كل العالم مشهود لهم رغم عيوبنا بميزات حضرب عليها مثل واحد وهو السرعة في تعلم اللغة والشغلانة ومسايسة الثقافات الأخرى مهما كانت بعيدة عنا مع عدم الذوبان فيها. ده كله كلام طازة أنا رجل بره ورجل في بلدي الايام دي وحابب نقط النور اللي في بلدي واهل بلدي ومتفائل رغم اي شيء وواثق في قدرتنا على التغيير سواء كان المسمى ثورة او اصلاح او تحسن تدريجي، أنا عن نفسي بميل للحسم القاطع وسرعة التسوية وقبول التضحية مع التحدي لكن ده مش معناه اني انا المرجع، وساعات بطلع غلط وبيطلع البسطاء أصح، والغالبية كلامها يمشي ولو مش عاجبني بس مش حغير رأي الا برأي مني ليا، والخلاصة مطلوب متفائلين مرنين مع الناس والتاريخ.. حازمين بلا صفاقة، وبالهم طويل بلا اي تراخي".

يذكر أن الصاوي بدأ تصوير مشاهده الأولى من مسلسل" فوبيا"، المقرر أن ينافس به في رمضان 2017، بعد انتهاء الأزمات المادية التي أحاطت بالمسلسل قبل بدء تصويره.

إقرأ أيضاً
WhatsApp
Telegram
إقرأ أيضاً