اعلان

غضب بين أهالي جنوب سيناء بسبب زياردة أسعار الوقود (فيديو وصور)

أدى ارتفاع السولار والبنزين وأسطوانات الغاز إلى استياء وغضب المواطنين بجنوب سيناء حيث اعترض بعض المواطنين على توقيت الزيادرة والبعض الآخر بسبب الزيادة نفسها.

وتساءل بعض المواطنين كيف يسمح الرئيس بزيادة السولار والبنزين قبل الاحتفال بالذكرى الرابعة لثورة 30 يونيو.

الغريب أن المواطنين رفضوا التصوير أثناء الحديث واكتفوا بالكلام ولكن استطعنا الحصول على فيديو لأحد المواطنين يحذر من قيام ثورة الجياع لأن ارتفاع البنزين سيزيد أسعار كافة السلع الغذائية والتموينية والمواصلات وزيادة فى كل شىء.

المواطنين فى جنوب سيناء استيقظوا صباح يوم الإجازة على زيادة فى كافة الأسعار بداية من البنزين والسولار حتى اسطوانة الغاز المنزلية وصل سعرها بالمستودع 30جنيها بدلا من 15 جنيها أى أن الزيادة 100% بالإضافة إلى زيادة النقل ومصاريف التوصيل للمنازل.

يقول أحمد ابراهيم من طور سيناء: "ارتفاع أـسعار البنزين سؤدى إلى ارتفاع كافة الأسعار وأن كل واحد فى البلد بيعمل إللي هو عاوزه والثورة القادمة ستكون ثورة جياع لأن مايحدث سيؤدى إلى وجود جياع أنا حزين على البلد لأن البلد ضاعت وكل تاجر سيستغل زيادة السولار والبنزين ويقوم بزيادة الأسعار من تلقاء نفسه لأنه لا يوجد رقابة على الأسواق".

وتساءلت إحدى السيدات: "هو الرئيس بيشوف غضب المواطنين هل اعتراضات المواطنين بتصل للرئيس ولا المسئولين بيحجبو عنه غضب واستياء المواطنين".

وقالت.ر.ك.أ: "إن ما يحدث موت بالبطىء للفقراء وخراب بيوت، الاسطوانة المنزلية بطور سيناء أصبحت ب35 جنيها توصيل للمنازل بدلا من 16جنيها فين الزيادة فى المرتبات، أنا مش عارف الحكومة بتاخد قرارات ازاى وراجعت فيها مين وسألت النواب ولا لاء والله حرام اللى بيحصل فينا وتقولو ثورة يونيو قولو وكسة يونيو".

وقال هانى. ب.خ: "يعنى الحكومة مش عارفة إن الناس هتنزل تحتفل ب30يونيو تقوم الصبح ترفع أسعار البنزين والسولار والناس لسة طالعة من عيد ودروس ثانوية عامة ومصاريف ولبس وخلافه وتقوم ترفع الأسعار.. أنا مش عارف الحكومة بتعمل ليه كدا مع الرئيس هى عاوزه تزود شعبيته ولا تبعد الناس عنه اللى بيحصل دا لمصلحة مين ؟ فين النواب ؟ فين المسئولين ؟ احنا فى جنوب سيناء بنعانى من زيادة الأسعار قبل الزيادة الناس تنتحر وتريح نفسها".

وتقول فتحية.أ.م: "التجار استغلت زيادة البنزين ورفعت الأسعار من نفسها وكل تاجر بيبيع بمزاجه، وحسب أهواؤه ومفيش رقابة على الأسعار ولا على الأسواق الفراخ ب32 جنيها والسمك البلطى ب35 جنيها وكرتونة البيض ب40 جنيها بالإضافة إلى ارتفاع أجرة المواصلات، الناس مش عارفة تاكل ولا تشرب،ـ والأسعار بقت نار..الغلابة هتروح فين".

وحذرت فتحية الحكومة من ثورة الجياع القادمة وقالت "إياكم وثورة الجياع".

إقرأ أيضاً
WhatsApp
Telegram
إقرأ أيضاً