اعلان

الاختيار 3 الحلقة 10.. تسريب خطير يكشف تهديدات من خيرت الشاطر بعمليات عنف في مصر

الاختيار 3
الاختيار 3

عرض اليوم الاثنين مسلسل الاختيار 3 الحلقة 10، ضمن سباق مسلسلات رمضان، ويعتبر من أهم الأعمال في الموسم الرمضاني لما يحتويه من أحداث هام عاصرناها جميعا فترة حكم الجماعة الإرهابية.

وشهد مسلسل الاختيار 3 الحلقة 10، تسريب جديد لخيرت الشاطر نائب مرشد جماعة الإخوان الإرهابية أثناء حديثه عن العمليات الإرهابية في مصر مع ظهور حازم صلاح أبو إسماعيل.

مسلسل الاختيار 3 الحلقة 10

وقال الشاطر في التسريب الذي جاء في مسلسل الأختيار الحلقة 10: 'المجموعات الرئيسية اللي كانت بتدعم حازم أبو إسماعل مئات الآلاف في المحافظات على مستوى الجمهورية.. السلفية الشعبية بتتبناه..وجزء من سلفيين القنوات الفضائية، ودول مش منظمين مش جسم يقدر يعمل شغل كبير'.

وتابع الشاطر في حديثه: 'إنما في مجموعات خطر زي عبدالمجيد الشاذلي أو القطبيين أو السلفيين الجهاديين، حتى لو قليلين دول خطر حقيقي متبنين فكرة العنف.. عندهم نظرية نقفز على الحكم والسلطة وتعديل خطير في استراتيجيهم يبقى جزء من الإصلاح من فوق من وجهة نظرهم'.

واضاف قائلا: 'عبدالمجيد وجه نداء الشهر اللي فات لبعض مجموعات القاعدة والناس بتاع العنف اللي برة إنهم ينزلوا مصر ونزل شوية مش كتير 30 أو 40 شخصا، في ظل الهيصة في البلد والأمور مش محكومة زي الأول على مستوى أمن الدولة وأجهزة المختلة ممكن يبقى في تفكير في تفجيرات حتى لو محدودة'.

مسلسل الاختيار 3 الحلقة 10

وواصل كلامه قائلا: فده لو توافق مع سكون عند الإخوان كمان ده تبقى كارثة لو نزلت مليونية وجه عندي صوت طب إطلع على المحكمة أو الجنة العليا للانتخابات أو انزل على مجلس الدفاع أو وزارة الدفاع.. وأنا قلقان من ان هي الفترة الجاية تلجأ للعنف حتى لو على نطاق صغير..بس هنرجع لأجواء 92 وأجواء تانية كان خمسة ستة في حتة بيعملونا فرقعة في المتحف ولا في حاجة بتعملنا إزعاج'.

مسلسل الاختيار 3 الحلقة 10

مسلسل الاختيار الجزء الثالث يضم في بطولته عدد كبير من نجوم الفن منهم الفنان أحمد السقا، بجانب كل من الفنان كريم عبد العزيز، وأحمد عز، خالد الصاوي، عبد العزيز مخيون، وجمال سليمان، وأمير المصري، وبيومي فؤاد، وعدد كبير من ضيوف الشرف، وغيرهم من الفنانين.

WhatsApp
Telegram