اعلان

منة شلبي تطالب بتكريم عبلة كامل في مهرجان القاهرة السينمائي: «مفيش منها اتنين»

منة شلبي
منة شلبي
كتب : منة حسين

طالبت الفنانة منة شلبي، بتكريم الفنانة الكبيرة عبلة كامل في مهرجان القاهرة السينمائي، وأشادت بموهبتها العظيمة، من خلال تغريدة عبر حسابها الرسمي بمواقع التواصل الاجتماعي 'تويتر'.

عبلة كامل

وكتبت منة شلبي: «سؤال.. السادة القائمين على مهرجان القاهرة العريق، ألم يأتي الوقت لتكريم الأستاذة العظيمة عبلة كامل، وحتى لو مش عاوزه تظهر احنا ممتنين لمشوار عظيم وموهبة كبيرة، مفيش منها اثنين».

وأضافت منة شلبي: «أروجو قبول سؤالي وتكريم الأسطورة العظيمة صاحبه الألف وجه وكل المشاعر، ربنا يطول ف عمرها».

أزمة منة شلبي

علق السيناريست تامر حبيب، على أزمة الفنانة منة شلبي الأخيرة، خلال حلوله ضيفًا على برنامج حبر سري، المذاع عبر قناة القاهرة والناس.

وقال تامر حبيب:'اليوم ده كان من أسود الأيام في حياتي، لغاية ما عرفت إنها في طريقها للبيت خدتها في حضني جدًا.. وكان همي إنها تضحك وتنبسط وأعمل أراجوز عشان تضحك، وكان في قسوة من البشر'.

وأكمل تامر حبيب حديثه قائلًا:'الناس بقت تحكم على كل حاجة مفيش أكتر من عزاء أمي والناس القريبة مني كانوا بيحضنوني ويبوسوني، وقالوا بنرتكب معصية وده موت معصية أيه اللي نرتكبها؟!'.

ويشار إلى أن محكمة جنايات شمال القاهرة المنعقدة بالعباسية، كانت قد قضت بمعاقبة الفنانة منة شلبي بالحبس لمدة سنة وغرامة 10 آلاف جنيه مع إيقاف التنفيذ على خلفية اتهامها بإحراز مخدر الحشيش بقصد التعاطي في غير الأحوال المصرَّح بها قانونًا، وجلبها من الخارج.

WhatsApp
Telegram
عاجل
عاجل
الزمالك يتسلح بالكونفدرالية لحل أزمة إيقاف القيد بسبب خالد بوطيب (خاص)