اعلان

يوسف فوزي عن مرضه: للأسف مفيش علاج (فيديو)

الفنان يوسف فوزي
الفنان يوسف فوزي

تحدث الفنان يوسف فوزي، خلال مداخلة هاتفية مع الإعلامي سيد على ببرنامج 'حضرة المواطن'، المذاع عبر قناة 'الحدث اليوم'، عن مرضه 'شلل الرعاش'، الذي أصيب به منذ عدة سنوات، واعتزل بسببه الفن وابتعد تماما.

مرض يوسف فوزي

وقال يوسف فوزي: 'حب الناس احي حاجة في الدنيا .. قبل اعتزالي الفن في الأعمال اللي شاركت فيها كان كل تركيزي اعمل ايه بايدي عشان متبنش.. لاقيت أن 25 % من تركيزي على التمثيل و 75% على الايدين.. صعب اوي كده'.

وعن أسباب المرض قال 'فوزي': 'بيقولوا ان فيه حاجة كيميائية في المخ اسمها بوتامين' ، بيحصل الشلل ده.. لكن أنا شايف أن الأعصاب باظت بشكل كبير والدليل على ده ان كل الأدوية اللى باخدها متجهة لتهدئة الاعصاب'، وعن امكانية العلاج من المرض تابع قائلا: ' مفيش علاج الحقيقية بيدوني حاجة تفرمل السرعة بتاع الإصابة تمهل الحكاية اللهم إني لا أسألك رد القضاء ولكن أسألك اللطف فيه'.

وواصل حديثه قائلا: 'الدكتور لم اكتشفنا ده في 2013 قالي عيش حياتك عادي جدا.. هتاخد الادوية اللي المفروض تاخدها وعيش حياتك ومارس رياضة.. بحاول اعيش حياتي فعلا.. مش طالب حاجة غير الدعوات.. احلي من حب الناس ربنا انعم على الواحد بالحب ده'.

WhatsApp
Telegram
إقرأ أيضاً