اعلان

طلاب حقوق الإسكندرية يعترضون على نتائج الامتحانات: الدراجات من خيالهم

جامعة الإسكندرية
جامعة الإسكندرية

تداول رواد مواقع التواصل الاجتماعي، شكاوى لطلاب في كلية الحقوق جامعة الإسكندرية، من درجات الامتحانات، مطالبين بإعادة النظر فيها وتعديلها.

كلية الحقوق

شكاوى طلاب حقوق الإسكندرية من النتائج

وعبر الطلاب عن شكواهم عبر مجموعات متعلقة بكلية الحقوق، عبر 'فيس بوك'، فكتب أحد الطلاب، يدعى عبد الرحمن طارق: 'أنا عارف إن اتحاد الطلبة مش في إيديه كتير، بس بعد إذنكو حد يتكلم مع الدكاترة ويا ريت لو النتيجة كلها تتعدل أو تدخل لجنة ممتحنين علشان بجد حرام'.

شكاوى الطلاب

وطالب أحد الطلاب يدعى 'حمودي'، بتعديل نتائج الفرقة الرابعة، وإضافة درجات الرأفة، مؤكدًا أن هذا حقهم ولن يسكتوا عنه، بينما قال أحمد أمين: 'إن نتائج الـ4 فرق فيها عشوائية وعبث'، وأردف زميله 'حمو السيد': 'حرام والله درجات من وحي خيالهم مش من الورق'، وتساءلت طالبة تسمى روان أبو العينين، عما إذا كان هناك طريقة لتحصل على نتيجتها، حتى لو ستدفع مبلغًا من المال؟

شكاوى الطلاب

وقال شخص يُدعى الدكتور سامح بركة: 'لأول مرة تظهر نتيجة الـ4 فرق مع بعض، مش عارف ليه التسرع، لأول مرة عدم جبر النص.. فيه طلبة نجاحها واقف على النص ده، لأول مرة مسقطين طالب في مادة نجح فيها السنة اللي فاتت'، وتابع: 'لأول مرة طالب حاضر مكتوب غايب، لأول مرة يكون فيه ظلم كدة، طالب حقوق لك الله، لازم كل طالب يشوف ورقه متصحح بعينه علشان نتأكد أن الورق متصحح'.

شكاوى الطلاب

شكاوى الطلاب

شكاوى الطلاب

WhatsApp
Telegram
إقرأ أيضاً