اعلان

داعية إسلامي: فرح زميلتك في الشغل أجبر بخاطرها وهتاخد الأجر والثواب

اسامة قابيل داعية اسلامي
اسامة قابيل داعية اسلامي

قال الدكتور أسامة قابيل، الداعية الإسلامي، إن الصديق وقت الضيق، ويجب على كل شخص أن يساعد آخيه ويسانده في الفرحة قبل الحجز، مؤكدًا أن كل إدخال الفرحة على الإنسان فضل من عند الله.

وأضاف 'قابيل'، في تصريحات تلفزيوينة، على فضائية 'ام بي سي مصر2'، أنه يجب ذكر الفضيلة التي من صنع الله وهي أنه لم يجعل لك عند الناس أي حاجة، يجب أن تجعلوا  كل تصرفاتكم عبادة حتى في مهنتكم اجعلوها عبادة الفرح، التي لا يتوقف فيها عداد حسنات.وأردف:' خلى نيتك دائما أجر واجرة، يعنى بتأخد أجر وثواب على ما تفعله سواء أنت طبيب بتخفف عن المرضى، أو صاحب مهنة بسيطة، وكمان أنت بتكسب وتاخد فلوس تجبر بخاطر زوجتك واولادك وكمان بتأخد ثواب على تعاملاتك مع زوجتك'.

وأكمل: 'كل واحد مننا عنده بصمة ممكن تكون شغال في مهنة بسيطة لكن عشان ادخل في عبادة الفرح والوقت والحسانات، وأجعل عداد الحسنات لا يتوقف محتاج نية طيبة حتى لو هاخد فلوس بس بجدد النية وتبقى نيتك تشتغل بالحلال وتفرح الناس اللي هتشتغل عندهم وتخفيف الآلام على الناس'.

وتابع: 'اتقوا الله في النساء، وكل راجل وزوجته لهم مفتاح وأي سيدة أخرى في اسرتك، تفرحها هتأخد عليها أجر، يعني لو فرحت زوجتك أو خالتك أو عمتك، أو أمك هتأخد أجر وثواب، ولو فرحت زميلتك في الشغل هتاخد أجر وثواب، أجبر بخاطرها'.

واستشهد الداعية الإسلامي بحديث سيدنا النبى محمد صلى الله عليه وسلم حين قائلًا: 'من فرح أنثى كان كمن بكى من خشية الله'.

WhatsApp
Telegram
إقرأ أيضاً
عاجل
عاجل
بث مباشر مباراة مباراة ليفربول ووست هام يونايتد (0-0) في الدوري الإنجليزي (لحظة بلحظة) | فرصة جاكبو