اعلان

«لو فرضت نفس الإجراءات على المواطن المصري هيستحملها؟».. الرئيس السيسي متحدثًا عن تجربة الصين

الرئيس عبد الفتاح السيسي
الرئيس عبد الفتاح السيسي

قال الرئيس عبد الفتاح السيسى، إن الدولة المصرية عدد سكانها 105 ملايين مواطن وهناك 9 ملايين ضيف آخرين، ورغم ذلك مع موارد الدولة غير الكبيرة استطعنا التعايش مع هذا الأمر.

أضاف 'السيسي'، في كلمة خلال المؤتمر العالمي الأول للسكان والصحة والتنمية بالعاصمة الإدارية، المذاعة عبر فضائية 'اكسترا نيوز'، اليوم الثلاثاء، قائلًا: 'لما الصينيين تعاملوا بجد مع الزيادة السكانية في عام 1968 وحققوا نجاحات وأطلقوا أكثر من طفل بعد ما حققوا النجاح ضبطوا النمو السكاني تاني لأكثر من طفلين، وأول مرة يحصل تراجع في عدد السكان في الصين وتراجع في النمو، ده اتحقق بايه وفي كام سنة، في نفس المدة تقريبًا قدروا ينفذوا البرنامج، احنا محتاجين نقدر ننفذ البرنامج هو وعي بس؟'.

وأكمل:  'الصين قدرت تحقق تراجع في عدد السكان بعد سنين بسبب الإرادة والوعي، ودا طبعًا بيدحض الأفكار الساذجة اللي بتواجه أي دعوة لتنظيم النسل بحجة 'ماهي الصين أكثر من مليار ونجحت'.وتابع الرئيس السيسي: 'لا يمكن المواطن عارف المشكلة بس ما أخدش الخطوات.. ويتصور ويقول مجتشى عليا يعني.. ويقول 'مجتشى على الأسرة دي.. انا بتكلم عن المواطن.. مش شايف تأثيره على أسرته الصغيرة'.

وتساءل السيسي: 'لا اللي بيتبنى الأفكار دي درس تجربة الصين في مواجهة الزيادة السكانية؟، أو عرف حجم الإجراءات القاسية اللي فرضتها الصين علشان تحقق تراجع في عدد السكان؟!، هل لو نفس الإجراءات اتفرضت عليك كمواطن هتقدر تتحملها؟!'.

واستطرد: 'احنا مش محتاجين نتكلم كتير عن سياسة الطفل الواحد اللي اتفرضت هناك لسنوات، وماتلغتش غير لما أصبح الشعب الصيني واعيا بخطورة وأهمية تنظيم النسل'، مؤكدًا أن تقدم الدول ونهضتها ليس مربوط استراتيجيات التطوير والتنمية فقط، لكن بحجم الوعي والإدراك من الشعب بالأمور التي من الممكن أن تعوق مسيرة الدولة مثل الزيادة السكانية.

WhatsApp
Telegram
إقرأ أيضاً