اعلان

لازم تعرفوا إحنا بنراعي أبطالنا إزاي.. تعليق الرئيس السيسي على هروب اللاعبين المصريين

الرئيس عبد الفتاح السيسي
الرئيس عبد الفتاح السيسي

قال الرئيس عبدالفتاح السيسي، إن الجوائز المقدمة لأبطالنا الرياضيين تعبر عن تقديرنا لهم، ويجب تسويق الجهد المبذول الذي تقوم به الوزارات لإظهار اهتمام الدولة بالقطاع المختلفة الجهد المبذول.

وأضاف 'السيسي'،خلال حديثه في جلسة بناء الإنسان ضمن فعاليات يوم الاحتفال بتفوق جامعات مصر، المذاع على فضائية 'صدى البلد'، اليوم الثلاثاء، أن حجم ما بذل في القطاع الرياضي لا يتم تسويقه وإظهاره للناس، موجهًا حديثه لوزير الشباب والرياضة أشرف صبحي، قائلًا: 'انتم محتاجين تبذلوا جهد أكبر عشان تظهروا اللي بتقدموا للناس عشان تستفيد بيه'.

وعقب الرئيس السيسي عن ظاهرة هروب بعض الرياضيين المصريين عقب البطولات الدولية، قائلًا: 'لما يجي شاب يتقال سابوا مصر وسافر لو النهاردة وزير الشباب أو الحكومة متكلمتش في الموضوع دا بشكل واضح ومباشر لكل الناس هيقدح كتير في كل الجهد اللي بتتكلم عليه'.

وأكمل: 'لازم الناس تعرف احنا بنراعي أبطالنا ازاي، عشان الناس بتقول إن ولادنا مشيوا سابونا عشان إحنا لم نوفر الدعم ليهم، وأتمنى كل أولادنا يبقى أحسن حاجة في كل حاجة، تلك المواضيع بتمثل نقطة مش طيبة في نسيج الجهد اللي تبذله وزارة الرياضة'.

وتابع: 'الجوايز التي تقدم لابطالنا الحاصلين على بطولات دا رقم لا يعبرعن تقديرنا ليه هم ايستحقوا اكتر بكتير، والرقم مش متواضع اوي، لازم الناس تعرف أننا مهتمين باولادنا وبناتنا وحريصين عليهم، لو حصل من عندنا والبطل الرياضي محس بالتقدير او بحجم التقدير معجبوش نقول احنا بقى'.

WhatsApp
Telegram
إقرأ أيضاً