اعلان

أولياء الأمور يطلقون هاشتاج التقييم أونلاين بعد قرار إجراء امتحانات الفصل الدراسي الأول

امتحانات الفصل الدراسي الأول
امتحانات الفصل الدراسي الأول

أطلق عدد كبير من أولياء الأمور، اليوم، هاشتاجات على مواقع تويتر والفيس بوك، يطالبون من خلالها بعقد امتحانات الفصل الدراسي الأول لسنوات النقل بعد انتهاء إجازة نصف العام الدراسى الحالي أونلاين، وأبرزهم هاشتاج التقييم أونلاين.

وجاء ذلك بعد تصريحات الدكتور طارق شوقي الأخيرة، بأنه سيعقد امتحانات الفصل الدراسي الأول لطلاب سنوات النقل بعد 20 فبراير، مشيرا إلى أنه لا نية لإلغائها أو تأجيلها، ما جعل أولياء الأمور يطالبون بعقد الامتحانات أونلاين على المنصات التعليمية، مبررين ذلك أنه حفاظا على صحة الطلاب من التجمعات أيام الامتحانات بالمدارس.

ورصد 'أهل مصر'، بعض آراء أولياء الأمور حول تقييم الطلاب أونلاين في امتحانات الفصل الدراسي الأول.

وقال حساب على الفيس بوك يحمل اسم 'محمد رفعت': 'حياتنا رخيصة للدرجة دي نزولنا الامتحانات كارثة ورئيس لجنة كورونا قال إن الأعداد اللي بتتعلن دي متمثلش 15% من الأعداد الحقيقية لازم نعمل حاجة يا جدعان لازم نفوق ونصحى احنا مش هنصحى إلا على كارثة'.

التقييم أونلاين التقييم أونلاين

بينما قال حساب آخر بِاسم 'جيهان هلال': 'أنا واحدة من الناس زعلت جدا أنه أجل امتحانات التيرم الأول، عايزين نخلص، إنما كدة إحنا ماخدناش إجازة خالص، العيال خدوها مذاكرة، كان مفروض اتعملت امتحانات التيرم الأول أون لاين أون، ودول كتير خايفة على أولادها ومنظومتها الصحية ما تستحملش عدد الإصابات أجلت الامتحانات أو اكتفت بأعمال السنة أو امتحنت الطلبة أون لاين، الرجاء تقدير الموقف للأهمية القصوى، إحنا مش في سنة عادية، نطالب بامتحانات أون لاين أون لاين أون لاين'.

هاشتاج التقييم أونلاين هاشتاج التقييم أونلاين

وقال حساب آخر بِاسم نسيم الزهور: 'والله يا جماعة كورونا لسه موجودة، لو أولادنا نزلوا فيها خطورة عليهم احنا عايزين السنة دي تعدي، أولادنا أهم وكمان هي فين دراسة سنة راحت كلها إجازات وفي أطفال لو نزلت امتحان هيختلطوا ببعض والله ده حرام أعصابنا تعبت من كل حاجة، أنا ابني نسى كل حاجة ده مهما كان أطفال ياريت ترحموا خوفنا على ولادنا'.

هاشتاج التقييم أونلاين على تويترهاشتاج التقييم أونلاين على تويتر

كما أعرب علاء عبد الفتاح عن رفضه للقرار قائلا: 'السبب في انكسار الإعداد هو الدراسة عن بعد، والامتحانات بؤرة الفيروس، احنا مش ضد التعليم بس احنا مع صحتنا وصحة أهالينا قيمنا اون لاين يا ريس أو أجل للترم التاني وبعدين تتعدل'.

التقييم أونلاين للفصل الدراسي الأول التقييم أونلاين للفصل الدراسي الأول

WhatsApp
Telegram
إقرأ أيضاً