اعلان

مبقاش ينتج سكر قصب .. تفاصيل أزمة مصنع أبو قرقاص بعد خسائر 112 مليون جنيه (وثيقة)

توقف مصنع ابو قرقاص عن العمل
توقف مصنع ابو قرقاص عن العمل

أكد اللواء عصام البديوي، الرئيس التنفيذي والعضو المنتدب لشركة السكر والصناعات التكاملية، أن مصنع أبو قرقاص توقف عن عمل إنتاج سكر القصب لأول مرة منذ 155 عاما.

وأوضح عصام البديوي في تصريحات له خطورة الأمر: الموضوع خطير لأن احنا عندنا زراعة القصب في مصر مش هقول بتنهار ولكن انخفضت بشكل كبير جدا».

خسائر مصنع أبو قرقاص وتوقفه عن إنتاج السكر القصب

كشف عصام البديوي، بشأن أزمة توقف إنتاج مصنع أبو قرقاص سكر القصب وتحويله إلى سكر بنجر فقط، عن حجم الخسائر التي تكبدها المصنع العام الماضي.

وأشار البديوي إلى أن إنتاج المنيا من القصب 950 ألف طن قصب: « كان مصنع أبو قرقاص بيستقبل منهم لحد 2020 حوالي 750 ألف طن.. والعام الماضي 2023 جالنا 90 ألف طن اشتغلنا تقريبا 21 يوم وده حقق خسائر 112 مليون جنيه».

وتابع رئيس شركة السكر: «احنا عقدنا اجتماع مع السادة المزارعين وحثيناهم .. لكن للأسف انخفضت كمية القصب المورد للمصنع السنادي إلى 10 آلاف طن «يعني مش هشتغل 5 أيام»».

وأضاف «البديوي»: احنا أخدنا قرار إن المصنع مش هيشتغل قصب السنادي هيشتغل بنجر بس وزودنا وقت تشغيل البنجر لأن المصنع لازم يطلع سكر ولازم المرتبات يتم دفعها.. وزودنا البنجر من 750 ألف طن إلى مليون و100 ألف طن عشان ننتج سكر يكفي».

مصير 10 آلاف طن قصب من إنتاج المنيا

أوضح اللواء عصام البديوي، بشأن الـ10 آلاف طن التي تم إنتاجها من المنيا، مؤخرا سيتم نقلها إلى مصنع جرجا : «النقل على حسابنا علشان نشتغلهم ونطلع منهم السكر بتاعهم .. والأزمة أزمة انخفاض توريدات القصب إلى مصنع ابو قرقاص».

WhatsApp
Telegram
إقرأ أيضاً